VG har i dag en sak som garantert vil være en sterk kandidat til årets mest idiotiske reportasje. Av en eller annen grunn elsker journalister å hakke på Ryanair til tross for at selskapet gjennom flere år har levert utrolig billige flybilletter og dermed gitt selv de fattigste muligheten for å oppleve Europa.
Hva er det så som er galt denne gangen? Jo, problemet er at journalisten måtte ut med hele 196 kroner for to personer tur/retur Torp-London! Journalisten er dypt sjokkert over dem høye prisen og har til og med skaffet en uttalelse fra en jurist hos Forbrukerombudet om at Ryanair bryter loven!
Ok, for å være litt mer saklig, så klager ikke journalisten eksplisitt på flyprisen, men på at hun i utgangspunktet skulle betalt 4 kroner istedenfor 196 kroner. Det dukket nemlig opp et ekstra gebyr for betaling med kredittkort på 192 kroner. Men, ærlig talt, so what? To personer tur/retur Torp-London for 196 kroner er uansett ekstremt billig. Til sammenligning må to personer ut med 216 kroner for å komme tur/retur Oslo-Lillestrøm med buss. Kanskje det kunne ha vært verd en kritisk reportasje istedenfor dette sprøytet?
Journalisten skriver:
“Hele 192 kroner ble lagt på prisen i såkalt «Handling Fee». Men dette får du altså ikke vite før etter at du har betalt.”
At man ikke får vite om kredittkortgebyret før etter at man har betalt er selvsagt fullstendig feil, noe alle oppegående mennesker selv kan verifisere. Når man er kommet frem til betaling på Ryanairs nettsider, må man velge fra en meny hva slags kredittkort man vil bruke. Avhengig av hva man velger, oppdateres så den totale prisen på reisen. Dersom man er så heldig å ha et Visa Electron kort (som riktignok nesten ingen har), vil man til og med oppdage at gebyret er null. Ved å betale med Visa Electron kan man altså komme to personer tur/retur Torp-London for 4 kroner! Men at en journalist skulle sjekke fakta i en sak som dette er selvsagt for mye forlangt. Det er tross alt for viktig å slenge dritt om Ryanair til at man kan bry seg om slike bagateller.
Forbrukerombudet har vært etter Ryanair i flere år så det er ingen overraskelse at juristen deres ignorerer alle fakta og slår fast at “Ryanair bryter loven”. Jeg lurer i grunnen på hva som er poenget med et Forbrukerombud som overhodet ikke forsvarer forbrukernes interesser, men i stedet bruker ressurser på å plage Ryanair som har gjort flyreiser til Europa tilgjengelig selv for de fattigste.