Reisetips for Ukraina

Ukraina har opplevd flere store omveltninger de siste årene. Mest alvorlig var 2014-revolusjonen som utløste store interne spenninger og endte med tap av Krim-halvøya til Russland og krig mot russiskstøttede opprørere i østlige deler av landet. Begivenhetene har langt på vei skremt bort turistene og blant nordmenn var det bare noen få tusen besøkende til Ukraina i fjor.

Sofiakatedralen i Kiev

Sofiakatedralen i Kiev

Men turister som uteblir fra Ukraina på grunn av den pågående konflikten gjør en stor tabbe. I motsetning til hva mange innbiller seg så har det aldri vært et bedre tidspunkt for å besøke Ukraina. Utenfor konfliktsonen fungerer alt som normalt og turister vil merke minimalt til krigen med Russland. Nordmenn trenger heller ikke visum til Ukraina så det er bare å reise. Videre vil man kunne ha glede av at den ukrainske valutaen har kollapset fullstendig som følge av urolighetene og inkompetente politikere. Selv med rekordsvak norsk krone så har prisnivået i Ukraina mer enn halvert seg for norske besøkende de to siste årene – og landet var allerede relativt billig fra før. For tiden er det neppe noe land i verden som gir turister så god valuta for pengene som Ukraina.

Kister av døde soldater

Kister av døde soldater er trolig det eneste man vil merke til krigen mot Russland.

Ukraina har hatt en lang historie og tilhørt mange forskjellige statsdannelser som Litauen, Polen, Østerrike-Ungarn, det Ottomanske riket og Russland. I en periode fra slutten av 1600-tallet var landet delt mellom Polen og Russland, en situasjon som fremdeles preger landet i dag. Senere ble Ukraina en del av det sosialistiske Sovjetunionen med påfølgende svak økonomisk utvikling. I 1991 fikk landet sin uavhengighet men problemene var langt fra over. Korrupsjon, kriminalitet og innblanding fra Russland ledet til Oransje-revolusjonen i 2004. De nye lederne var imidlertid ikke særlig bedre og intern krangling førte den russervennlige Viktor Yanukovych tilbake til makten etter valget i 2010. Dette la igjen grunnlaget for 2014-revolusjonen hvor Yanukovych ble styrtet og rømte til Russland. Situasjonen etter den påfølgende russiske intervensjonen er fremdeles uavklart men ser ut til å ha gått inn i en mer stabil fase.

Ukrainas største problem for tiden er helt klart økonomien. Landet er i praksis konkurs og sliter med enorme korrupsjonsproblemer innen offentlig forvaltning. Som et tiltak for å få bukt med dette har myndighetene hentet inn utenlandsk ekspertise i administrasjonen. (Dette er ganske spesielt: Tenk om Norge hadde besluttet å hente inn en tysker som finansminister og en svenske som ordfører i Bergen). Mest kjent er tidligere statsminister i Georgia, Mikheil Saakasvhili, som har blitt guvernør i Odessa. Blant hans meritter fra Georgia var å opprette en helt ny ukorrupt politistyrke. I den nye regjeringen fra 2014 ble det dessuten utnevnt hele tre utlendinger, blant annet litaueren Aivaras Abromavicius som finansminister. Til manges store skuffelse trakk han seg imidlertid i februar 2016 med begrunnelsen at han ikke hadde fått frie tøyler til å gjennomføre nødvendige reformer. Lite tyder på at det finnes noen enkel vei ut av uføret som Ukraina er kommet inn i.
(Oppdatering august 2017: Saakashvili trakk seg som guvernør i Odessa i november 2016 og gikk til angrep på president Petro Poroshenko for korrupsjon. Poroshenko har svart med å trekke tilbake Saakashvilis ukrainske statsborgerskap. Saakashvili er derfor nå statsløs siden han måtte si fra seg sitt georgiske statsborgerskap for å bli guvernør i Ukraina!) 

Lokalt marked

Mange ukrainere selger frukt og grønnsaker for å spe på inntekten

Ukraina er faktisk Europas største land i areal og har rundt 45 millioner innbyggere. Landets offisielle språk er ukrainsk som er nært beslektet med russisk. Mange ukrainere har imidlertid russisk som førstespråk, særlig i Øst- og Sør-Ukraina. I sentrale Ukraina er det mest russisk i byene mens ukrainsk dominerer på landsbygda og i hovedstaden Kiev er fordelingen nokså jevn. Turister uten nærmere kjennskap til språkene vil uansett ha vanskelig for å høre forskjell. Til skriftspråk brukes en variant av det kyrilliske alfabetet.

Severdigheter og attraksjoner

Denne reiseguiden tar ikke for seg de østlige delene av Ukraina, hvor det kan bryte ut kamphandlinger når som helst (og det uansett ikke er spesielt mye interessant for turister), ei heller Krim-halvøya som er annektert av Russland. Selv uten disse områdene vil man neppe slippe opp for ting å se og gjøre i Ukraina. La oss se nærmere på noen av høydepunktene.

Skulptur fra Sovjetunionen

Kommunistiske skulpturer av denne typen finnes det mange av i Ukraina

Ukraina har mange byer med flott og variert arkitektur hvor det er trivelig å oppholde seg som turist. Mest kjente er storbyene Kiev, Lviv og Odessa men det finnes mange andre små og mellomstore byer som er verd et besøk. Byenes historiske sentrum er nesten alltid pent pusset opp mens det er ulike grader av forfall i utkantene. I disse områdene kan det se ganske tragisk ut og asfaltvei ikke er noen selvfølge. Mange av byene er historisk interessante men ofte relatert til hendelser som få nordmenn kjenner til. Imidlertid trenger man ikke å kjenne bakgrunnen til enhver borg, slott eller festning for å ha glede av å utforske den.

Katedral i Kievo-Pecherska lavraen i Kiev

Katedral i Kievo-Pecherska lavraen i Kiev

En ting man vil legge merke til er forskjellen mellom Vest-Ukraina, hvor byene minner om Polen (og altså en gang har tilhørt Polen) mens lengre østover i landet får man assosiasjoner til Russland. Dette sees blant annet på de katolske katedralene som dominerer i vest mens det i Sentral-Ukraina er mer ortodoks kristendom. De mange flotte kirkene og klostrene er uansett blant landets viktigste severdigheter. Ukraina har også en del pilegrimssteder for jøder, men disse er nokså diskrete og er egentlig ikke attraksjoner for vanlige turister. (Ukraina hadde tidligere en stor jødisk befolkning men veldig mange av dem ble drept under andre verdenskrig.)

Teater i Lviv

Teateret for opera og ballett i Lviv

Under Sovjetperioden ble det oppført Lenin-statuer sentralt i nesten hver by. I motsetning til resten av Øst-Europa ble mange av dem stående etter kommunismen undergang i 1989, selv om noen byer i Vest-Ukraina byttet ut Lenin med nasjonaldikteren Taras Shevchenko. Etter revolusjonen i 2014 forsvant imidlertid de fleste Lenin-statuene og Ukraina ble en attraksjon fattigere for kommunistiske nostalgikere. Mangel på monumenter har landet uansett ikke og særlig minnesmerker over andre verdenskrig finnes i nesten alle byer. Ofte ser disse typisk “kommunistisk” ut med gamle stridsvogner og helteaktige statuer.  

Lenin-statue

Lenin følger med i Zjytomyr i 2012 men er nå kastet på skraphaugen

Et annet av høydepunktene i Ukraina vil trolig være det gode utvalget av museer. Selv om kanskje ingen av dem isolert sett er helt i verdensklasse så dekker de et meget bredt utvalg av temaer. Kanskje mest interessant er alle de spesielle og sære museene som man ikke finner maken til noe annet sted i verden. Blant annet finnes det Atomrakettmuseum, Påskeeggmuseum, Kosmonautmuseum, Brødmuseum og Birøktermuseum, i tillegg til en rekke helt vanlige museer. Kulturinteresserte vil dessuten kunne glede seg over at de største byene har opera, teater og konserter til en brøkdel av hva prisen ville ha vært i Norge.

Jødemonument

En gang var det mange jøder i Ukraina

Ukraina har generelt ikke veldig dramatisk landskap, tvertimot er store deler av landet ganske flatt og kjedelig. Ett unntak er fjellkjeden Karpatene i sørvest hvor det finnes topper på over 2000 meter og fine innsjøer. Karpatene er et bra sted å gå fjelltur med mange turløyper som er lett tilgjengelige. Ukraina har dessuten strender på Svartehavskysten, men dessverre er de beste på Krim-halvøya som nå er utenfor rekkevidde. De mest populære gjenværende strendene ligger utenfor byen Odessa. Disse er helt greie men Ukraina blir nok aldri noen typisk badedestinasjon.

Reiserute

Det er mange mulige reiseruter i Ukraina, avhengig av hva slags interesser man har. Jeg skal her skissere et alternativ som går innom de viktigste attraksjonene i landet. Ruten er bare ment som inspirasjon og mange mulige modifikasjoner kan tenkes avhengig av egne prioriteringer. Turen kan gjennomføres på 2-4 uker, avhengig av tidsbruk på hvert sted og hva slags transportmiddel man benytter. Alle stedene kan besøkes med offentlig transport (eventuelt taxi) men i et par tilfeller er det en klar fordel med egen bil. På kartet under har jeg markert alle steder som kommer til å nevnes i teksten.

Kiev er det mest naturlige utgangspunktet siden de fleste turister ankommer dit med fly. Det gir en god start på turen for Kiev er en svært flott by som man bør sette av flere dager til å utforske. Sentrum av byen er flott pusset opp og det ligger vakre kirker, klostere og andre bygninger på rekke og rad. Høydepunktet i Kiev er trolig Kievo-Pecherska Lavraen, eller Grotteklosteret på norsk. Dette er et stort område med en mengde katedraler, kirker, klokketårn og lignende. Mest kjent er det imidlertid på grunn av de underjordiske grottene hvor mumifiserte munker ligger i glasskister. Byen har også en rekke interessante museer, blant annet “Museet for den store fedrelandskrigen” med sin gigantiske “Mor Moderland” statue.

Sankt Mikael klosteret i Kiev

Sankt Mikael klosteret i Kiev

Fra Kiev er det mulig å ta en guidet tur til Tsjernobyl, åstedet for en alvorlig kjernekraftulykke i 1986. Ulykken førte til 41 direkte dødsfall, hovedsaklig blant mannskapet som ble sendt inn for  å sikre reaktoren, men den kan i tillegg ha forårsaket flere indirekte dødsfall som følge av radioaktivt utslipp som spredte seg til hele Europa. Det er sterke indikasjoner på en økning i tilfeller av kreft i skjoldbruskkjertelen blant de som ble mest eksponert for stråling, men det er vanskelig å anslå tall med full sikkerhet. Overrepresentasjon av sykdommer kan også skyldes at de eksponerte er blitt bedre fulgt opp samt at plutselig relokalisering fra hjemstedet kan gi negative helsevirkninger. Historier man eventuelt har hørt om groteske mutasjoner blant dyr og mennesker nær Tsjernobyl er imidlertid bare oppspinn. Området rundt reaktoren er avsperret så guidet tur er den eneste måten å komme inn på. Gruppeturer fra Kiev til Tsjernobyl koster fra rundt 90$ og må bestilles på forhånd, mens private turer er mye dyrere (fra 450$). (Disse turene er en av få ting i Ukraina som ikke er spesielt billig.)

Mor Moderland

Mor Moderland statuen i Kiev

Etter Kiev er det naturlig å reise sørover til Odessa. På den flotte nye motorveien fra Kiev tar turen faktisk bare 5-6 timer, men dessverre er ikke denne veistandarden typisk for resten av Ukraina. Istedenfor å reise direkte til Odessa kan det imidlertid være interessant å legge inn et par stopp på veien. For eksempel kan man besøke Perejaslav-Khmelnytskyj, en relativt liten by som har spilt en viktig rolle i Ukrainas historie. Den ligger bare rundt 100 kilometer sørøst for Kiev. I dag har den over 20 museer og kalles ofte for et levende museum. Det viktigste museet er for folkearkitektur og husholdstradisjoner. Et annet mulig stopp er Uman, som ligger omtrent halvveis til Odessa. Den er særlig kjent for Sofiyivsky parken, en slags botanisk hage (arboretum) med over 2000 forskjellige typer trær. Byen er dessuten et populært pilgrimsmål (særlig under Rosh Hashana – jødisk nyttår) for hasidiske jøder som kommer hit for å se graven til Rabbi Nachman, en av deres åndelige ledere. Dette er neppe like interessant for vanlige turister.

Sofiyivsky-parken i Uman

Sofiyivsky-parken i Uman

Et sted man definitivt ikke bør gå glipp av er det unike Atomrakettmuseet som ligger ute på landsbygda i nærheten av byen Pervomajsk. Der kan man nemlig besøke en av Sovjetunionens tidligere baser for utskytning av atomraketter. Under den kalde krigen var dette et topphemmelig og strengt bevoktet område hvor operatører satt langt under bakken og ventet på ordre om å skyte ut missiler for å ødelegge mål i Vest-Europa. På museet får man guidet tur av tidligere offiserer som jobbet der under den kalde krigen.

Atomrakett-museet

Atomrakett-museet

Odessa på Svartehavskysten er Ukrainas tredje største by. Tradisjonelt har det vært en svært kosmopolitisk by med mange forskjellige folkegrupper bosatt der. Odessa har egentlig ingen attraksjoner i verdensklasse men den fine og varierte arkitekturen, det store utvalget av spisesteder og en spennende historie gjør Odessa til et trivelig sted å oppholde seg. Den er særlig kjent for Potemkin-trappen nede ved havnen. Rett utenfor byen ligger dessuten flere strender hvor man kan bade på sommeren. På Arcadia, den mest kjente stranden, er det skikkelig tivoliatmosfære. Ukraina vil nok aldri kunne konkurrere med Spania om strandturistene men hvis man allikevel er i landet og får lyst til å bade så burde stranden være tilstrekkelig.

Potemkin-trappen

Potemkin-trappen i Odessa

Dersom man følger kysten fra Odessa i retning Romania, kommer man til Dnestr-limanen (en slags innsjø dannet ved utløpet av elven Dnestr i Svartehavet) hvor byen Bilhorod-Dnistrovskyj befinner seg. Dette er angivelig den eldste byen i Ukraina (ca. 2500 år gammel) men er egentlig ikke så voldsomt attraktiv. Her finner vi imidlertid den godt bevarte Akkerman-festningen som er vel verd et besøk. Festningen er landets største med en nesten to kilometer lang borgmur som man kan gå langs.

Arcadia

Stranden Arcadia utenfor Odessa tidlig på våren

For å følge ruten vår videre til Vest-Ukraina har man nå hovedsaklig to alternativer. Enten kan man reise samme veien tilbake til Uman og deretter svinge vestover eller man kan ta snarveien gjennom Moldova og utbryterrepublikken Transnistria. Det siste er helt klart det mest spennende men omtales ikke nærmere her siden artikkelen dreier seg om Ukraina (se ellers artikkelen min om Tiraspol, hovedstaden i Transnistria).

Akkerman-festningen

Inne på Akkerman-festningen

Hvis man holder seg i Ukraina vil man sannsynligvis komme gjennom Vinnytsia på reisen videre. Byen er ingen kjempestor attraksjon men har et trivelig sentrum med et par kirker som er verd å se. I et ganske pent ombygget vanntårn har de laget et Museum om krigsveteraner som tar for seg Sovjetunionens krig i Afghanistan. Utenfor byen ligger dessuten en av Hitlers bunkere fra andre verdenskrig men det er så lite igjen av den at det ikke er mye å se. Da er det heller mer interessant å besøke hovedkvarteret Ulvehiet i Polen.

Borgen i Kamjanets-Podilskyj

Borgen i Kamjanets-Podilskyj i bakgrunnen

Neste naturlige stopp er Kamjanets-Podilskyj, et sted man under ingen omstendighet må gå glipp av. For det første har byen Ukrainas klart fineste festning, spektakulært plassert ved elven Smotrytsj som tar en nesten 360 graders sving rundt gamlebyen. I tillegg er selve gamlebyen i seg selv meget vakker og preget av de mange forskjellige kulturene som har vært innom. Turister uten høydeskrekk kan dessuten for rundt 25 kroner prøve å “zipline” over kløften mellom gamlebyen og den moderne bydelen. Det er vel få steder i verden man kan prøve denne aktiviteten til en så billig penge. Rett i nærheten av Kamjanets-Podilskyj, ved bredden av Dnestr (altså samme elv som renner ut ved Akkerman-festningen), ligger forøvrig byen Khotyn hvor det finnes en lignende meget godt bevart festning.

Borg

Borgen sett bakfra

Dersom man tok snarveien gjennom Moldova vil man sannsynligvis ankomme Ukraina i Tsjernivtsi. Denne byen regnes (sammen med Lviv) som den kulturelle hovedstaden i Vest-Ukraina og er i alle tilfeller verd et besøk. Tsjernivtsi kalles også “Lille Wien” på grunn av arven fra tiden under Habsburg-monarkiet og Østerrike-Ungarn, noe som er svært tydelig i byens arkitektur. Med gater oppkalt etter både Friedrich Schiller og Ludwig van Beethoven skjønner man at dette er en kulturby. Her finnes blant annet flere teatere, en konserthall og flere kunstmuseer og nordmenn kan dermed fråtse i kulturelle opplevelser for småpenger. Aller mest kjent er imidlertid byen for det Nasjonale Universitet (tidligere Franz-Josephs-Universität) som er et av landets viktigste og står på Unescos Verdensarvliste på grunn av sin spesielle arkitektur.

Kirke i Tsjernivtsi

Rosa kirke i Tsjernivtsi

Hvis man er interessert i å gå fjelltur eller oppleve den ukrainske landsbygden bør turen gå videre til Karpatene. Der kan man også bli kjent Hutsul-kulturen, en etnisk minoritet som først og fremst bor i denne fjellkjeden (både i Ukraina og Nord-Romania). På veien fra Tsjernivtsi kommer man imidlertid først gjennom byen Kolomyja hvor det passer å stoppe for å ta en titt på Museet for Påskeegg (Pysanka), en god kandidat til landets særeste attraksjon. Museet er naturlig nok det eneste i verden av sitt slag og hovedbygningen er formet og malt som et påskeegg!  Ingen premie for å gjette at utstillingene hovedsaklig er av påskeegg, faktisk mange tusen fra forskjellige deler av Ukraina. I tillegg finnes et Hutsul-museum i byen.

Påskeegg

Påskeegg er en stor ting i Ukraina

Karpatene er et fint sted å gå fjelltur selv om naturen ikke er den aller mest dramatiske. Det høyeste fjellet, Hoverla, er på litt over 2000 meter men det aller meste av fjellene er grønne og skogkledde. En ulempe med dette er at trærne ofte blokkerer utsikten når man er ute på tur. Landsbyen Jaremtsje (engelsk skrivemåte: Yaremche) er den mest populære basen for turister og har det største utvalget av hoteller, men flere andre småsteder kan også brukes som utgangspunkt for turgåing. Karpatene er populære blant ukrainere men mottar få utenlandske turister og man kan ikke regne med at noen lokale kan engelsk. Det må også sies at selv om butikkene selger turkart så er ikke disse spesielt gode og skiltingen av turstiene er heller ikke så mye å skryte av. Med litt uflaks kan den fine skogsveien man følger plutselig ende opp i et gårdstun og så blir man nødt til å snu og gå samme vei tilbake. Karpatene har også flere skianlegg og er populære på vinteren. Ukraina er trolig et av verdens billigste steder å stå på ski med priser på ukeskort i skiheisen fra 3-400 norske kroner.

Karpatene

Typisk landskap i Karpatene

På veien opp mot Lviv kan også stoppe i Ivano-Frankivsk, oppkalt etter den ukrainske forfatteren Ivan Franko. Byen har arkitektur i mange forskjellige stiler og noen fine parker som gjør det trivelig å oppholde seg der. Lviv er et annet av høydepunktene i Ukraina. En gang var den kjent som Polens vakreste by, og det var nok surt for polakkene at den endte opp i Ukraina. Strengt tatt har ikke byen de helt enorme attraksjonene men igjen er helheten flott og det er trivelig å spasere rundt. I Lviv kan man virkelig se forskjellen på Vest-Ukraina og Sentral-Ukraina for byen er ganske annerledes enn Kiev. I utkanten av Lviv bør man få med seg Folkearkitekturmuseet hvor en rekke gamle bygninger fra forskjellige deler av Vest-Ukraina er samlet. Etter Lviv kan man legge turen østover mot Kiev for å fullføre rundturen. På veien kan man for eksempel stoppe i Zjytomyr for å besøke det ganske spesielle Kosmonautmuseet.

Kosmonautmuseet

Inne på Kosmonautmuseet i Zjytomyr

Praktisk informasjon

Engelskkunnskapene til lokalbefolkningen i Ukraina er ganske svake, særlig utenfor storbyene. Det er en åpenbar fordel å kunne snakke russisk eller ukrainsk, men å lære dette før ferien vil kreve mye mer arbeid enn de fleste er villig til å legge ned. Jeg vil imidlertid anbefale å lære det kyrilliske alfabetet før turen. Det klarer man greit på en times tid. Man forstår selvsagt ikke språket av den grunn men man vil kunne lese og uttale ting på skilt, for eksempel rutetider og destinasjoner på en bussterminal, destinasjonen til en buss eller menyen på restauranter. Faktisk vil man sikkert bli overrasket over hvor mange ord som man faktisk klarer å forstå når man skjønner alfabetet. Forskjellige mobilapper, inkludert Google Translate, kan også oversette kyrillisk men det fungerer ikke alltid perfekt og det er ikke alltid det passer å dra frem mobilen.

Prisnivå

Ukrainske hryvnia er valutaen i Ukraina og prisnivået er som nevnt blitt svært behagelig etter at denne fikk en dramatisk nedtur etter 2014-revolusjonen. I skrivende øyeblikk må man ut med omtrent 0.33 kroner for en hryvnia mens tidligere var kursen helt oppe i 0.80 kroner. Dette har altså skjedd i en periode hvor den norske kronen har falt dramatisk så man kan jo prøve å forestille seg hvordan kjøpekraften (for importvarer) har utviklet seg for lokalbefolkningen. Turister kan nå få kjempeflotte hotellrom for 150-200 kroner og det skal godt gjøres å betale mer enn 50 kroner for et måltid mat, selv med salat, forrett, den dyreste hovedretten, dessert og nok av drikke til. Faste lunsjmenyer er gjerne spesielt god valuta for pengene med 2-3 retter for 10-15 kroner. Kollektivtransport mellom byene er latterlig billig og lokaltransporten i byene nesten gratis. Inngangsbilletter til attraksjoner koster heller ikke særlig mye. Hvis man går inn for det kan man overleve i Ukraina for under 50 kroner dagen ved å bo på billigste sovesal, spise den billigste maten og fremdeles ha penger til å oppleve noe. Jeg vil ikke anbefale dette, men det er mulig. Med et budsjett på 300 kroner dagen kan man bo på flotte hoteller og nærmest fråtse i det dyreste landet har av mat og drikke.

Beste tid å reise

Ukraina er et stort land så klimaet varierer litt. Det meste av landet er best å besøke i perioden april-oktober. På vinteren blir det ofte ekstremt kaldt inne i landet (for eksempel i Kiev og Lviv).  med temperaturer under -20 grader. Sommeren er som regel ganske varm men uten helt ekstreme temperaturer. Odessa er litt mer temperert men blir allikevel kald på vinteren og kan få opp mot 40 grader på sommeren.  

Mat

Turister kommer ganske sikkert til å få et positivt inntrykk av den ukrainske maten for de lave prisene gjør at man kan spise det aller beste og dyreste som serveres. Det lokale kjøkkenet er uansett ganske godt og i de større byene kan man uansett få litt forskjellige typer mat. Ukrainske spesialiteter er blant annet Borscht (suppe basert på rødbeter), Blini (en slags pannekaker) og Pierogi (dumplings med forskjellig slags fyll). De fleste hovedrettene er kjøttbaserte men som regel finnes det også andre alternativer så vegetarianere vil sannsynligvis klare seg greit.     

Dumplings

Dumplings med forskjellig fyll får man mange steder

Ukrainske restauranter har av og til menyer på engelsk (særlig i Kiev, Lviv og Odessa) men dette er ikke noe man kan regne med. En dum ting er at ikke alle restauranter nødvendigvis henger opp menyene utenfor. Dermed må man inn, kanskje sette seg og bruke tid på oversette en kyrillisk meny for til slutt å finne ut at restauranten slettes ikke var det man var ute etter. Merk at restaurantene typisk oppgir prisen per 100g for kjøttretter, en praktisk ordning som gjør at man kan tilpasse måltidet etter hvor sulten man er. Hvis man ikke klarer å kommunisere med betjeningen får man som regel en “normal” porsjon.

Ukrainsk tradisjonell mat

Generelt mye godt å spise

Overnatting

Siden turismen til Ukraina har kollapset er det stort overskudd av overnattingsalternativer og det er sjelden nødvendig å bestille noe på forhånd. Hotellene har generelt bra standard og som nevnt tidligere får man svært god valuta for pengene. Sjekk priser hos Agoda. Ellers finnes det ganske mange leiligheter til utleie og disse dukker ofte opp på hotellsøketjenestene. I tillegg har man selvsagt Airbnb og lignende tjenester. 

Transport

Veinettet i Ukraina er i elendig tilstand bortsett fra enkelte hovedveier som ble rustet opp til Fotball-EM i 2012. Veiene er ofte så fulle av hull og fordypninger at det er nødvendig å “kjøre slalåm”, noe som gjør at reisetiden kan bli lang selv på korte strekninger. Offentlig transport i Ukraina er imidlertid godt utbygget slik at det er enkelt å komme seg rundt til de fleste steder. Det vanligste transportmidlet er marshrutka (minibuss) som dekker det meste av landet. Selv med hyppige avganger blir dessverre bussene vanligvis overfylte, noe som kan gi en ukomfortabel reise. Ved påstigning underveis må man nesten helt sikkert stå.

Bussterminalene i Ukraina er som regel litt forfalne men relativt greie å finne ut av. Gjerne henger rutetabellen på en tavle innendørs med full oversikt over avganger til samtlige destinasjoner og kanskje hvilken plattform bussen går fra. Rutetabeller finnes også på nettet. Utenfor terminalen står det oftest skilt på hver plattform med rutetider og destinasjoner derfra. Bussene pleier dessuten å ha en plakat med destinasjon (og noen ganger avgangstid) i frontruten så det skal mye til at man går på feil buss. (Men all informasjon vil være på kyrillisk så jeg gjentar min anbefaling om å lære dette på forhånd).

Bussterminalen i Tsjernivtsi

Bussterminalen i Tsjernivtsi

Billetter kan enten kjøpes på billettkontoret (lurt å skrive ned på kyrillisk nøyaktig hvilken avgang man ønsker) eller direkte fra sjåføren. Hvis bussen står på plattformen er det lurt å gå inn og sikre seg en plass så fort som mulig. Dersom ikke sjåføren er der, kommer han rundt før avgang og tar betaling / sjekker billetter. (Av og til hender det at han heller stopper underveis og gjør dette). Det er faktisk mulig å forhåndsbestille billetter på nettet men jeg ser liten vits i dette siden bussene uansett stappes så fulle at alle får plass. Ukraina har også et tognettverk som dekker store deler av landet. Toget har litt færre avganger, men min erfaring er at det stort sett er god plass der også. Allikevel kan det være lurt å kjøpe billett på forhånd hvis man er helt avhengig av en bestemt avgang. Reiseplanlegger for tog finnes her.

På lokaltransport i byene (buss, trikk, trolleybuss) er det fast pris og man betaler direkte til sjåføren eller til en konduktør som går rundt og tar betaling (uansett hvor trangt det er!). Som regel koster en tur under 1 krone. Hvis man kommer inn bakdøren så er det vanlig å gi pengene til personen foran som sender dem videre til de ender opp hos sjåføren. Eventuelle vekslepenger blir deretter sendt tilbake via samme rute. Hvis man vil slippe ansvaret med å være sjåførens sekretær og forklare på russisk/ukrainsk hva det betales for, bør man unngå å stille seg helt fremme i bussen. Kiev har i tillegg en effektiv metro.

Leiebil er en fin måte å komme seg rundt på i Ukraina. Selv med godt utbygget kollektivtransport så gjør bil det mye lettere å oppsøke mer avsidesliggende steder. Et par ulemper finnes det imidlertid. Kjørestilen til ukrainerne er generelt svært aggressiv der veistandarden tillater det (og forsåvidt også der veistandarden ikke tillater det) så man bør være ytterst observant på sine medtrafikanter.

Det ukrainske politiet er dessuten gjennomkorrupt og tar inn en del penger på fartsbøter. Man skulle tro at dette kunne unngås ved å holde seg til fartsgrensene, men dette er lettere sagt enn gjort. Ukrainske veier har nemlig nesten aldri skilt som opplyser om fartsgrensen, noe politiet utnytter ved å stille seg med radar på øde steder hvor veien er god nok til å kjøre i over 50 km/t. Å bli stoppet av politiet er nesten garantert (ingen overdrivelse, dessverre). Under kontrollen vil politimannen normalt innlede en forhandlingsprosess hvor “synderen”  gis valget mellom å betale den offisielle boten (dyrt) og få kvittering eller betale direkte til politimannen (billigere) og ikke få kvittering. Som regel kan man slippe unna med å betale 2-300 hryvnia under bordet. Forhandlingene foregår ved å skrive og stryke over tall med penn og papir hvis politimannen ikke snakker engelsk.

Reise til Ukraina

Det er for tiden ingen direkte flyforbindelser fra Norge til Ukraina. Wizzair forsøkte seg med en direkterute fra Torp til Kiev men den ble nedlagt allerede før turismen kollapset, så vi kan neppe forvente at den kommer tilbake igjen med det første. Søk på Momondo etter de billigste flybillettene (med flybytte underveis). Det er selvsagt også mulig å reise over land til Ukraina fra både Polen, Slovakia, Ungarn og Romania, alle helt uproblematiske grensepasseringer.

Kort oppsummering av Ukraina

Positivt

  • Ekstremt billig land, turister får veldig god valuta for pengene
  • Variert utvalg av severdigheter og attraksjoner
  • Mange sære og interessante museer
  • Godt utbygget offentlig transport
  • Mye god (og billig) mat

Negativt

  • Dårlige engelskkunnskaper, vanskelig å ha meningsfulle samtaler med vanlige folk.
  • Offentlig transport er ofte overfylt og ukomfortabel
  • Korrupt politi – bilførere garantert å bli bøtelagt for imaginære lovbrudd.
  • Generelt sett litt kjedelig og uniformt landskap (med enkelte unntak)
  • Dårlige flyforbindelser fra Norge
Print Friendly, PDF & Email

6 kommentarer for “Reisetips for Ukraina

  1. 20. mars, 2016 at 23:10

    Spennende og interessant innlegg! Jeg tar turen til Ukraina i mai for første gang, i kombinasjon med Hviterussland og Moldova. Jeg blir å satse på tog for det meste tror jeg på de lengre strekkene, og skal innom Kiev, Lviv, et eller annet sted i Karpatene og Kamjanets-Podilskyj før jeg drar videre til Moldova. Gleder meg veldig til å bli bedre kjent med denne delen av Europa 🙂

  2. 20. mars, 2016 at 23:48

    Hei Renate,

    Takk for din kommentar! Det høres ut som en spennende tur hvor du får med deg det beste fra Ukraina. Og mai er en veldig fin måned å reise dit. Jeg gleder meg til å lese om dine inntrykk på bloggen din!

  3. Kristian
    4. april, 2016 at 15:15

    Som vanlig et spennende og interessant reiseinnlegg av høyt nivå, gode tips og mye humor. Veldig moro å følge med på reisene dine.
    Hvordan er det å ta taxi i Ukraina? Fikk du inntrykk av at de er “lure”?
    Lurte ellers på hvordan det er med kriminalitet o.lig, følte du deg trygg på turen? du reiste kanskje med guide?

  4. 4. april, 2016 at 21:55

    Hei Kristian,

    Takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg har tatt taxi et par ganger i Ukraina men aldri opplevd at de har hatt taksameter, så som utlending må man nok regne med å betale mer enn de lokale. Men, det har uansett vært så billig at det er ikke noe jeg har hisset meg opp over. Ellers føles Ukraina veldig trygt og på mine tre besøk (2009, 2012 og 2015) har jeg ikke hatt noen negative opplevelser. Jeg tror ikke kriminalitet er noe man trenger å bekymre seg over i større grad enn andre europeiske land. Holder man seg unna konfliktsonen i øst så fungerer alt helt normalt i Ukraina (i hvert fall for turister).

    Jeg har aldri hatt noen guide i Ukraina og det er såpass lett å reise rundt på egenhånd at jeg tror ikke det er noe man trenger.

  5. Jon KS
    9. april, 2016 at 16:49

    Det finnes absolutt “lure” taxisjåfører i Ukraina.
    Vi tok en taxi fra flyplassen sent om kvelden. Vi følte det betryggende at taxien hadde taksameter, men taksameteret rullet raskere enn en spilleautomat!!
    Da vi kom frem til hotellet etter 20 min kostet taxien langt mer en flybilletten. Vi nektet selvfølgelig å akseptere dette. Sjåføren ble aggressiv med truende kroppspråk. Vi foreslo å tilkalle politiet, men da lo han og bannet på øst-europeisk og nektet å åpne bagasjerommet hvor vi hadde koffertene….

    Jeg fikk vite etterpå på hotellet at taxien burde ha kostet ca 60 nkr.

  6. 9. april, 2016 at 17:50

    Hei Jon,

    Takk for ditt innspill! Skremmende opplevelse og slikt er vanskelig å gardere seg mot. Jeg opplevde noe lignende i Budapest for en del år siden så det kan nok skje hvor som helst. Etter at jeg ble arrestert i Manila for noen år siden etter å ha kranglet med en taxisjåfør (og ved et uhell knust ruten i bilen hans) så har jeg vært ytterst forsiktig og paranoid hver gang jeg må ta taxi. Et par tommelfingerregler jeg bruker for å slippe trøbbel er å unngå alle som oppsøker meg og maser om å få kjøre, særlig dersom jeg er på et sted hvor turister ofte samles. Jeg har aldri i noe land opplevd problemer etter å ha stoppet en tilfeldig taxi som kommer kjørende på gaten. I tillegg pleier jeg alltid ha bagasjen med meg inne i bilen og ikke i bagasjerommet (det hender at sjåføren blir sur for det, men det er ikke mitt problem). Og hvis det er en ordentlig taxisjåfør så har de ofte en plakat med navn og registreringsnummer hengende. Hvis jeg aner noe lureri så opplever jeg ofte en holdningsendring etter å ha tatt bilde av denne plakaten. Men det siste nytter jo ikke hvis det er en luring med pirattaxi.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *