Belgia er et av Europas mest undervurderte turistland og mottar relativt få fritidsreisende fra Norge. Landet har imidlertid stor variasjon av severdigheter og attraksjoner, inkludert idylliske middelalderbyer, viktige historiske steder, god mat og drikke, brukbare strender og vakkert, om ikke akkurat spektakulært, landskap. Belgia egner seg derfor både for storbyferier, avslappende badeferier eller for mer aktive opplegg med gåing eller sykling. Med andre ord finnes det gode grunner til å bli bedre kjent med Belgia.
Belgia har en relativt kort historie som selvstendig land. Etter Napoleonskrigen i 1815 ble det forente kongedømmet Nederlandene opprettet, omtrent tilsvarende dagens Nederland, Belgia og Luxemburg. Religiøse motsetninger mellom det protestantiske nord og det hovedsaklig katolske sør førte imidlertid til den belgiske revolusjonen og dannelsen av et uavhengig Belgia innenfor dagens grenser i 1830. Sluttresultatet var en ganske merkelig konstruksjon som ble sterkt splittet mellom det fransktalende Vallonia i sør og det flamsktalende Flandern i nord (flamsk er nesten det samme som nederlandsk). I tillegg finnes et lite tyskspråklig område nær grensen til Tyskland, samt at hovedstaden Brussel er en tospråklig enklave i Flandern. Vanlige belgiere er derfor ganske språkmektige, spesielt i Flandern.
Belgia har rundt 10 millioner innbyggere, men bortsett fra landslaget i fotball er det svært lite som binder Flandern og Vallonia sammen. Innbyggerne omgås rett og slett lite med hverandre (“blandingsekteskap” Vallonia/Flandern er svært sjeldent), leser forskjellige aviser, ser forskjellige tv-kanaler og stemmer på forskjellige politiske partier. Flandern er rikere og har mindre arbeidsledighet og mange der ønsker å løsrive seg og danne sin egen uavhengige stat. Denne splittelsen gjør det vanskelig å få til politisk samarbeid. Etter valget i 2010 gikk Belgia for eksempel halvannet år uten regjering fordi man ikke klarte å danne en koalisjon mellom partiene i nord og sør. (Det skal dog sies at vanlige folk ikke merket store forskjellen).
Severdigheter og attraksjoner
Belgia er lite av utstrekning og kan enkelt krysses med bil på et par timer. Mesteparten av landet er flatt, men i sørøst ligger de skogdekkede åsene Eifel og Ardennene. Høyeste topp er på bare 694 meter, så landskapet er ikke superdramatisk, men det er allikevel et koselig område med pene små landsbyer og en del naturattraksjoner, blant annet flere store grotter.
Belgias mest kjente severdigheter er nok de godt bevarte middelalderbyene Brugge og Gent som begge har en unik og spennende arkitektonisk utforming. Imidlertid finnes det langt flere pene byer enn dette, og faktisk er de fleste byer fint pusset opp og med et flott sentralt torg. Hovedstaden Brussel med sitt internasjonale tilsnitt er nesten et land for seg selv og minner lite om resten av Belgia. Som EU-hovedstad inneholder den en rekke av EUs institusjoner, samt NATO-hovedkvarteret, slett ikke verst for et land som på nasjonalt nivå har vist seg nesten umulig å styre.
Belgierne har ikke satt noe særlig preg på verdenshistorien, men et par avgjørende historiske hendelser har funnet sted i landet. Mest kjent er trolig Napoleons endelige nederlag ved Waterloo, og i dag kan turister både besøke slagmarken og lære mer i museet. Mot slutten av andre verdenskrig satte tyskerne inn en siste desperat motoffensiv i Ardennene og det finnes en rekke minnesmerker og museer som gir mer informasjon.
Flere Belgiere har gjort seg bemerket innen kunst og landet har fostret malere som Rubens og Magritte (fra vidt forskjellige epoker), og naturlig nok finnes det derfor et utall kunstmuseer. Belgia har forøvrig mange spesielle museer, blant annet et tegneseriemuseum, diverse sjokolademuseer og et pommes frites museum. Belgia er dessuten verdensberømt for sitt øl og mange av de kjente bryggeriene kan besøkes.
Reiserute i Belgia
Under følger et eksempel på en rundtur i Belgia, lagt opp slik at man får med seg mange av landets viktigste attraksjoner. Ruten er enklest å gjennomføre med bil, men det er også mulig å komme nesten overalt med kollektivtransport (tog/buss). Passe tidsbruk kan være 2-3 uker, litt avhengig av hvor lang tid man ønsker å benytte på de forskjellige stedene. Man kan lett bruke lengre tid uten å kjede seg, men det er også mulig å få med seg høydepunktene i løpet av en uke. Med kollektivtransport vil det ta litt lengre tid enn med egen bil.
Hovedstaden Brussel er det mest naturlige utgangspunktet og byens sentrale plassering gjør at de fleste steder i landet kan nås på et par timer. Brussel mottar en del norske turister, men har allikevel ikke det aller beste ryktet som en turistby. Hvor mye interessant kan det egentlig være i en by som er mest kjent for en tissende guttunge? Ganske mye faktisk. Brussel er nemlig langt mer mangfoldig enn de fleste er klar over. Her finnes store boulevarder med de flotteste bygninger, en gamleby med trange gater og smug og et forretningsområde med skyskrapere av glass og stål.
Høydepunktet i Brussel er Grand Place, et av Europas aller flotteste torg, i hjertet av gamlebyen. Rådhuset og de andre bygningene rundt torget er fantastiske på dagtid, men kanskje enda mer magiske når de opplyst på kvelden. En spesiell ting med Brussel er all den artige kunsten som er stilt ut rundtomkring. Alle har hørt om Manneken Pis, en liten fontene laget som en tissende guttunge. Det finnes også en tissende jente (Jeanneke Pis), men aller flottest er Zinneke Pis, en hund som løfter beinet sitt og tisser på en gatestolpe. Videre er over 50 husvegger er dekorert i tegneseriemotiv (som regel komisk) for å markere Belgias tradisjon innen tegneserier. Av andre sære ting kommer man ikke utenom å nevne bysymbolet Atomium, en bisarr bygning konstruert til verdensutstillingen i 1958 og nå et museum, som befinner seg i et parkområde nord i byen.
På en høyde litt øst for gamlebyen er det som å befinne seg i en helt annen by. Her finnes en haug med palasser og grandiose bygninger som vitner om en stormaktsfortid som landet aldri har hatt. Mest imponerende er det gigantiske justispalasset, det største tinghuset i verden(!), kongens palass og en rekke museumsbygninger. Her ligger også EU-parlamentet, hvor det faktisk er mulig for turister å komme inn og følge en sesjon (neppe veldig spennende). NATO-hovedkvarteret kan derimot ikke besøkes av turister, så man kan bare glemme å stikke innom og slå av en prat med Jens Stoltenberg (eller Mark Rutte fra 1. oktober 2024).
Fra Brussel kan man reise videre i alle mulige retninger, men la oss starte med en kort tur sørover til den historiske byen Waterloo. I 1815 barket franske styrker under keiser Napoleon sammen med britisk ledede styrker i et gigantisk slag her. Totalt gikk rundt 65000 menneskeliv tapt under stridighetene (som kun varte i en dag!). Napoleon tapte, ble avsatt som keiser og sendt i eksil til øyen St. Helena. Som kjent har mange steder i det britiske samveldet senere fått navnet Waterloo til minne om slaget. Mest iøynefallende i dag er hovedmonumentet over slaget, en kunstig haug med en løvestatue på toppen. Rett ved siden av ligger en sylinderformet bygning med et gigantisk 360 graders maleri som illustrerer slaget. De tilhørende lydeffektene gjør det hele til en atmosfærisk opplevelse. I nærheten finnes dessuten en rekke andre minnesmerker og museer.
Ved å kjøre sørøstover fra Waterloo vil man treffe på elven Maas (Meuse på fransk), en av Belgias viktigste, ved byen Namur. Nå er man godt inne i den fransktalende delen av landet. Namur er en relativt trivelig by som er verd å ta en kikk på, i hvert fall den store festningen hvis opprinnelse kan spores helt tilbake til romertiden. Hvis man legger besøket sitt på tredje søndag i september kan man dessuten få med seg en ganske sær festival hvor to lag slåss i middelalderkostymer og på stylter(!). Etterpå passer det fint å følge elven Maas sørover. Nå passerer man gjennom et veldig trivelig landskap med flere små landsbyer før man ankommer Dinant, nær grensen til Frankrike.
Dinant er en trivelig by som deles i to av Maas og består av smale rekker hus på begge sider. Fra den ene siden har man spektakulær utsikt til den store Notre Dame kirken som ligger under klippen med en festning på toppen. Adolphe Sax, oppfinneren av saksofonen, ble født i Dinant, noe som er behørig markert rundt i byen. Det finnes også et ølmuseum, Maison Leffe, man kan ta kortere eller lengre cruise på elven og det finnes en park med prehistoriske grotter, natursti og romersk badehus rett utenfor byen. Videre er det mulig å padle på elven, leie sykkel, dresin og bedrive mange andre friluftsaktiviteter. De små avstandene i Belgia gjør at Dinant fint kan brukes som base for å utforske nærområdet (Ardennene) på dagsturer.
Sørøst for Dinant ligger småbyen Han-sur-Lesse, først og fremst kjent for det enorme hulesystemet som finnes rett utenfor byen. Hulene er gravd ut av elven Lesse (som renner ut i Maas nær Dinant) og er blant Belgias mest spektakulære naturattraksjoner. Grottene kan ikke besøkes på egen hånd, men man blir kjørt inn med en gammel trikk(!) og får deretter en guidet omvisning. Hulesystemet er stort så turen tar bortimot halvannen time, inkludert et lyd- og lysshow i en av de største hulene. Av en eller annen grunn (som jeg ikke har klart å finne ut av) er hulene spesielt kjente i Israel, slik at de mottar uforholdsmessig mange israelske turister. Det finnes forøvrig en rekke andre huler av samme type i nærheten.
Videre østover ligger provinsen Luxembourg, landets største og faktisk større enn det tilgrensende landet av samme navn. Store deler av provinsen består av Ardennene, en fjellkjede med skogdekkede lave fjell som fortsetter over landegrensen. Dette er Belgias mest naturskjønne område, og selv om det ikke er veldig spektakulært sammenlignet med mye annet rundt i verden, så er det et trivelig sted med mange flotte småbyer. Et godt sted å ha som base er La-Roche-en-Ardenne, en idyllisk liten by ved elven Ourthe (som senere renner ut i Maas ved Liege). Selve byen ligger under en gammel slottsruin og det er godt tilrettelagt for turgåing og andre friluftsaktiviteter som sykling og kajakkpadling.
Ardennene er et svært interessant område for besøkende som er opptatt av krigshistorie fra andre verdenskrig. I desember 1944 var Tyskland i ferd med å tape krigen og Hitler gjorde et siste desperat forsøk på å slå tilbake, nettopp i Ardennene. Motangrepet er kjent som Ardenneroffensiven på norsk og som (det mye kulere) “Battle of the Bulge” i engelsktalende land, siden angrepet medførte en utbuling av frontlinjen. Hitlers mål var å gjenerobre Antwerpen og splitte de allierte styrkene i to. Det lyktes han ikke med, men forsøket resulterte i noen grusomme slag under harde vinterforhold, hvor flere byer ble lagt fullstendig i ruiner og krigsforbrytelser florerte (særlig på tysk side).
Det avgjørende slaget stod i byen Bastogne, litt sørøst for La-Roche-en-Ardenne, og her finnes utallige minnesmerker og minst tre museer som er relatert til Ardenner-offensiven. Mange andre byer i Ardennene har sine egne museer og ofte er gamle stridsvogner eller annet militært materiell utstilt i gatebildet, for eksempel i en rundkjøring. For å få størst mulig utbytte av et besøk her anbefaler jeg at man leser seg litt opp om Ardenner-offensiven på forhånd. Wikipedia-artiklene om temaet er fine og detaljerte, men for å virkelig gå i dybden kan man lese boken Ardennene 1944 av Anthony Beevor.
Fra Ardennene kan det være en gode ide legge turen innom landet Luxembourg, men i denne artikkelen ser vi kun på Belgia. Ved å kjøre nordover fra Bastogne og holde seg nær grensen til Tyskland, vil man passere gjennom den lille tysktalende delen av landet. Tilbake i den fransktalende delen kommer man snart til Liege, den tredje største byen i Belgia, hvor det kan være verd å gjøre et stopp. Den mest spesielle severdigheten her er den usedvanlig lange og bratte trappen Montagne de Bueren, i en gate i byen.
Rett nord for Liege forlater man det fransktalende Vallonia og kommer over i flamsktalende Flandern. Det kan nå være fristende å reise innom Maastricht i Nederland og Aachen i Tyskland, siden begge er like i nærheten. Rett ved Aachen ligger forøvrig en såkalt trelandsgrense, hvor grensene til både Belgia, Nederland og Tyskland møtes. Dette er dessuten Nederlands høyeste punkt.
Dersom man fortsetter helt opp til Nederland og over grensen vil man treffe på et merkelig fenomen. Man kan selv se det ved å zoome inn med Google Maps på småbyene Baarle-Hertog og nederlandske Baarle-Nassau. Byene danner et sammenhengende byområde, men Baarle-Hertog tilhører Belgia og er dermed en belgisk enklave inne i Nederland. Grensen er faktisk en av verdens mest kompliserte da Baarle-Hertog er delt inn i flere belgiske enklaver, og det også finnes et par nederlandske enklaver inne i disse belgiske enklavene! Den merkelige grensesituasjonen skyldes avtaler fra middelalderen, da det ikke fantes noen ordentlig by der. Det er strengt tatt ikke noe spesielt å gjøre i Baarle-Hertog, men det er interessant å bevege seg rundt og se hvordan man hele tiden krysser grensen, og av og til kan halvparten av et hus være i Belgia og resten i Nederland. Under pandemien førte dette til en rekke underlige situasjoner siden covid-reglene var forskjellige i de to landene.
Herfra er det ikke langt til Antwerpen, en av Europas mest undervurderte byer. Til tross for å være Belgias nest største by hviler det en slags småbyatmosfære over Antwerpen. Bortsett fra noen få sentrale områder er tempoet som regel ganske rolig og uten de store folkemengdene. Sammenlignet med hektiske Brussel er Antwerpen mye triveligere, selv om det strengt tatt er flere konkrete attraksjoner i Brussel. Uansett kan man godt bruke flere dager på å utforske Antwerpen, og den egner også utmerket som base for dagsturer til resten av landet.
Antwerpen er en viktig havneby (som nevnt dreide hele Ardenner-offensiven dreide seg om å ta Antwerpen). Byen er verdens diamanthovedstad, og har en stor jødisk bydel hvor ultraortodokse jøder er veldig synlige i bybildet. Antwerpen har flere høykvalitetsmuseer, blant annet Rubenshuis (om maleren Rubens som kom fra Antwerpen), Museum aan de Stroom (litt forskjellig, dessuten med en fantastisk gratis utsiktsplattform på toppen) og Red Star Line Museum (om emigrasjonen til Amerika, mange emigranter reiste ut fra Antwerpen). Ellers har byen en fantastisk flott rådhusplass og sentrum, en trivelig Begijnhof, flere fine kirker, zoologisk hage og mye annet.
Fra Antwerpen kan man fortsette til Gent, som kjemper med Brugge om å være landets flotteste middelalderby. Det er litt smak og behag hvilken av dem man foretrekker, så jeg anbefaler å besøke begge. Mens Brugge har finere kanaler, er nok bygningene flottere i Gent. Gamlebyen i Gent dekker et stort område og er så nydelig at det er en fornøyelse å spasere rundt der, særlig siden det meste er helt bilfritt. Mange bygninger er riktignok ikke originale, men for vanlige turister spiller det trolig liten rolle. Utsikten over Graslei og Korenlei, på hver sin side av elven, kan ta pusten fra selv de mest blaserte besøkende.
Mest populært i Gent er nok slottet Gravensteen. Det er riktignok rekonstruert etter å ha falt i ruiner, men utrolig flott er det i hvert fall blitt. Fra tårnet har man dessuten fantastisk utsikt over hele Gent. Ellers har selvsagt Gent de obligatoriske kirkene og flere museer, blant annet et tekstilmuseum som gir et tilbakeblikk på byens viktige rolle innen produksjon av klær. Det finnes også et par kunstmuseer med både den tradisjonelle flamske kunsten fra 1500-tallet og mer moderne verker.
Brugge ligger en kort kjøretur videre mot Atlanterhavet. Etter Brussel er dette landets klart viktigste turistby, noe man ved ankomst straks skjønner årsaken til. I likhet med Gent har Brugge ingen ekstreme severdigheter, men derimot en utrolig flott helhet som gjør det til en fornøyelse å vandre rundt langs kanalene og bygatene. Blant høydepunktene er de to torgene Markt og Burg, Begijnhof, diverse kirker og båttur på kanalene. Byen har også en del (moderat interessante) museer, blant annet både for sjokolade og pommes frites. Brugge mottar mange turister året rundt, men bortsett fra kanskje midt i sommerferien er det som regel ikke noe stort problem.
Dersom man er interessert i mer krigshistorie bør man nå svinge sørover mot byen Ieper (bedre kjent under det franske navnet Ypres, selv om den ligger i den flamske delen av Belgia). Under første verdenskrig var det voldsomme kamper om byen og tyskerne og de allierte barket sammen i fem forskjellige slag i området. Antall døde er usikkert, men det er trolig at minst en million mennesker (ja, 1 million!) mistet livet. Kampene er også beryktet fordi kjemiske våpen (giftgass) ble brukt i krig (av tyskerne) for aller første gang. Ieper ble fullstendig ødelagt, men senere gjenoppbygget og delvis rekonstruert takket være penger som Tyskland betalte i krigserstatning. Byen var et tekstilsentrum i middelalderen og i den store (rekonstruerte) Kledevevernes hall finnes nå et krigsmuseum. Det ligger også en rekke andre minnesmerker og krigskirkegårder i byen og området rundt.
Fra Ieper er det mulig å kjøre rett østover tilbake til Brussel, men hvis man har tid er det flere interessante severdigheter på veien. En annen mulighet er selvfølgelig å utvide turen sørover til Frankrike. Dersom man holder seg i Belgia kan byene Kortrijk, Tournai og Mons være aktuelle stopp på veien mot Brussel. Alle disse er godt bevarte middelalderbyer med et utvalg av attraksjoner.
Badeferie i Belgia
Belgia har en lang kystlinje med flere fine strender. Allikevel er ikke landet kjent som noen stor badedestinasjon, mest fordi vannet i Atlanterhavet er nokså kaldt. På varme sommerdager kommer imidlertid uansett de lokale innbyggerne i hopetall og det blir trangt på strendene. Det er ikke spesielt vanlig for nordmenn å reise på badeferie til Belgia, men det er fullt mulig. Man bør bare være oppmerksom på at man ikke er garantert sol og varme i særlig større grad enn i Norge. Men, overskyede dager kan jo brukes til å utforske resten av landet.
De belgiske kystbyene har litt forskjellig profil. Knokke, nesten oppe ved grensen til Nederland, er kjent som den mest elegante badebyen, et sted hvor folk kommer for å bli sett. Litt lengre sør ligger Blankenberge som særlig er berømt for sin 350 meter lange pir, mens Oostende, enda litt lenger sør, er den eneste “ordentlige” byen på kysten. En artig kuriositet er at langs den belgiske kysten går Kysttrikken (Kusttram), som faktisk er verdens lengste trikkelinje. Linjen dekker hele strekningen fra Knokke til de Panne og er 68 kilometer lang, med 69 holdeplasser.
Sykkelferie i Belgia
Siden Belgia er relativt flatt egner det seg utmerket for sykkelferie. De lokale innbyggerne er ivrige syklister og det er mange fine sykkelruter som er aktuelle. En litt spesiell rute er Vennbahn, en gammel toglinje fra Aachen (Tyskland) til Troisvierges (Luxembourg) som er restaurert til sykkelvei. Traseen er innom tre land, men mesteparten ligger i østlige Belgia. Ellers er det mulig å leie sykkel på de fleste turiststeder. Se her for en liste over sykkelutleiere i hele landet. Mange operatører tilbyr dessuten guidede sykkelturer av forskjellig lengde for turister.
Praktisk informasjon
Belgia er ikke kjent for sitt gode vær. Det kommer nedbør i gjennomsnitt nesten halvparten av årets dager, dog sjelden i veldig store mengder. Vinteren har mest nedbør, men forskjellen er ikke dramatisk. Uansett er perioden mai-september nok den beste tiden å besøke, både fordi temperaturen ofte er relativt behagelig, samtidig som man har relativt mye dagslys. Når det er sagt, så kan Belgia absolutt besøkes hele året. Landet har mye å se innendørs og det blir egentlig sjelden veldig kaldt utendørs. Store turistbyer som Brugge kan dessuten bli veldig folksomme i sommermånedene, mens på vinteren er det langt færre turister.
Etter kronekollapsen er prisnivået i Belgia omtrent på linje med Norge. Det er imidlertid enkelte ting som er bedre valuta i Belgia, særlig gjelder dette øl og andre alkoholholdige drikkevarer. Overnatting på hotell er nokså dyrt i Brussel, Gent og Brugge, men ofte relativt rimelig i Antwerpen, som derfor kan være en bra base for å utforske landet på dagsturer. Søk etter hotellovernattinger hos Agoda. Det kan også være et godt alternativ å leie en leilighet, for eksempel med Airbnb eller hotellsøketjenestene (sistnevnte er som regel billigst).
Mat og drikke
I matveien er Belgia spesielt kjent for sin sjokolade, vafler, pommes frites og øl. Disse spesialitetene er åpenbart ikke verdens sunneste, men jammen smaker de godt, og spesielt godt i Belgia. Man skulle kanskje forvente at pommes frites, som finnes over hele verden, skulle være nokså likt overalt, men den belgiske varianten er utvilsomt i en klasse for seg. Angivelig skal årsaken være at potetene stekes to ganger, men hvis det var så enkelt er det rart at ikke alle gjør det. Også de belgiske vaflene er enestående, og dersom man har forsøkt slike i andre land uten å la seg imponere, så bør man gi dem en ny sjanse i Belgia og se om den ekte varen ikke er noe helt annet.
Belgia er utvilsomt verdens fremste land når det gjelder ølbrygging. Kjempekonsernet AB Inbev, som har minst 200 ølmerker i porteføljen sin, har hovedkvarter i Leuven. Bryggeriene til mange av de mest kjente ølsortene som Jupiler, Stella Artois og Hoegaarden er åpne for publikum og kan besøkes. Mer spennende for ølinteresserte er trolig de seks såkalte “trappist”-bryggeriene som drives av munker. Trappist-ølet kjennetegnes ofte ved veldig høyt alkoholinnhold (opp mot 12%). Munkene driver typisk for å tjene til livets opphold, og ikke noe mer, selv om de trolig kunne ha blitt søkkrike hvis de hadde gått inn for det. Dessverre er de heller ikke interessert i å ha turister på besøk i bryggeriene.
Det mest ekstreme trappist-bryggeriet er Westvleteren, langt vest i Belgia. Ølet vinner stadig kåringer som verdens beste øl, noe som har resultert i skyhøy etterspørsel. Men i stedet for å øke produksjonen, eller skru prisene i været, har munkene gjort det ekstremt komplisert å kjøpe brygget. Spontankjøp kan man bare glemme for hentetidspunkt må avtales på telefon lang tid i forveien. Etter gjennomført kjøp så svartelistes man i noen måneder fremover, slik at alle skal ha en sjanse til å få tak i ølet. Se nettsiden til klosteret for mer informasjon dersom du ønsker å prøve en handel.
Red Light Districts
Flere belgiske byer har vindusprostitusjon av samme type som i Nederland, uten at landet egentlig er spesielt kjent for det. Dermed er heller ikke Belgias “Red Light Districts” (RLD) turistattraksjoner på samme måte som “De Wallen” i Amsterdam har blitt. Antwerpen og Brussel har de største RLDene, men de kunne nesten ikke ha vært mer forskjellige. Mens Brussels RLD er spredd utover en nedslitt innvandrerbydel, er Antwerpens RLD spesialbygget til formålet og ren, pen og trygg å oppholde seg i. I tillegg finnes det mindre RLDer i blant annet Gent, Oostende og Seraing.
Siden RLDene i utgangspunktet ikke er turistattraksjoner skulle man tro at de har størst interesse for sexturister. Imidlertid kan vanlige folk ha nytte av å ta turen innom (fortrinnsvis til Antwerpen) for å se hvordan et sivilisert samfunn fungerer. Man skal ha store mangler på empati for ikke å kunne glede seg over at sexarbeiderne i Belgia kan jobbe med respekt og verdighet under trygge forhold. Dette står jo i skarp kontrast til et intolerant, bakstreversk og prippent land som Norge, hvor det er offisiell politikk at sexarbeidere skal stigmatiseres, hånes og trakasseres. Det er ikke rart at Norge blir skarpt kritisert for sine avskyelige holdninger av alle organisasjoner som er opptatt av menneskerettigheter. Les for eksempel Amnesty Internationals sjokkerende rapport om forholdene i Norge her.
Sikkerhet
Belgia har vært rammet av flere muslimske terrorangrep de senere årene. Mange av terroristene har kommet fra bydelen Molenbeek i Brussel, som dermed har fått rykte på seg for å være et arnested for terror. Myndighetene har respondert ved å utplassere tungt bevæpnede soldater til å patruljere i storbyene. Soldatene er en synlig påminnelse i bybildet om at det finnes galninger med skumle intensjoner i landet. Imidlertid er ikke terror noe man bør være spesielt bekymret for. Sjansen for å bli rammet av et terrorangrep er mikroskopisk og selv “terrorbydelen” Molenbeek føles trygg å oppholde seg i.
Transport
Belgia har offentlig transport som dekker hele landet så det er meget enkelt å komme seg rundt, selv uten bil. Det går tog til alle større steder og buss til resten av landet. Bruk følgende ruteplanlegger for hele landet til å undersøke mulighetene. For å komme til Belgia er det mest naturlig å fly til Brussel. Både SAS og Brussels Airlines flyr dit flere ganger om dagen. Ofte er det rimelige priser i helgene. Søk på Momondo etter de billigste flybillettene.
Artikkelen ble opprinnelig skrevet i 2017, men er utvidet og oppdatert i juli 2024 med ny og relevant informasjon.
Jeg liker belgiske trøfler!!!!!!!!!!!!!!
Reis til Belgia og spis sjokolade!!!!!!!!