I denne artikkelserien (del 1, del 2, del 3, del 4) har vi satt sammen en tur jorden rundt kun ved hjelp av en-veis billetter med billigfly. Ruten vår var basert på følgende “Jorden rundt” billett for 19670 NOK fra nettreisebyrået Zolong:
Oslo – Bangkok – Sydney – Auckland – Fiji – New York – Oslo
Vår reiserute fikk betydelig flere stopp, men totalt kom vi frem til følgende:
Flystrekning | Flyselskap | Pris (NOK) |
Torp – London | Ryanair | 223 |
London – Hong Kong | Oasis | 2134 |
Macau – Bangkok | AirAsia | 512 |
Bangkok – Kuala Lumpur | AirAsia | 321 |
Kuala Lumpur – Gold Coast | AirAsia X | 1526 |
Gold Coast – Sydney | Jetstar | 240 |
Sydney – Auckland | Virgin Blue | 1461 |
Auckland – Brisbane | Virgin Blue | 795 |
Brisbane – Fiji | Virgin Blue | 1461 |
Fiji – Brisbane | Virgin Blue | 1261 |
Brisbane – Honolulu | Jetstar | 3753 |
Honolulu – Philadelphia | Southwest | 2606 |
New York – London | Zoom | 1905 |
London – Torp | Ryanair | 317 |
Totalt | 18515 |
Totalt blir det 13 stopp for 18515 kroner, sammenlignet med de 5 stoppene med Jorden rundt billetten fra Zolong. Sånn sett kan man jo si at man har fått mye flying for pengene. På den annen side, dersom man kun er interessert i å besøke de fem stedene (Bangkok, Sydney, Auckland, Fiji og New York), så kan det muligens være verd å betale mer for Zolong-billetten for å slippe å fly så mye.
Fordelen med en-veis billettmetoden er altså at man får mulighet til å besøke så mange flere steder. På vår reiserute er vi innom London, Hong Kong, Macau, Bangkok, Kuala Lumpur, Gold Coast, Sydney, Auckland, Brisbane, Fiji, Honolulu, Philadelphia og New York. Alle stedene kan vi i prinsippet oppholde oss så lenge vi vil.
Når det er sagt, så er ikke ruten vi har lagt opp spesielt rasjonell. For en “backpacker” kan det være vel så interessant å reise mange av strekningen over land. For eksempel er Hong Kong til Singapore en spennende strekning med flere alternative reiseruter som man kan bruke lang tid på. I tillegg kunne det kanskje være en fordel å ankomme Australia i Darwin eller Perth og deretter krysse landet til østkysten. Fra Sydney kunne man fly til Auckland og deretter tilbake fra Christchurch slik at man også får krysset New Zealand på langs. Dersom man ikke absolutt må til Fiji, kan Hawaii være et vel så bra alternativ og der må vi jo innom uansett. Istedet for å fly helt fra Honolulu til Philadelphia kan vi ta canadiske Westjet til Vancouver og deretter reise overland over hele det nordamerikanske kontinentet.
En modifisert reiserute kunne dermed være:
Flystrekning | Flyselskap | Pris (NOK) |
Torp – London | Ryanair | 223 |
London – Hong Kong | Oasis | 2134 |
Singapore – Darwin | Tiger | 614 |
Sydney – Auckland | Virgin Blue | 1461 |
Christchurch – Brisbane | Virgin Blue | 795 |
Brisbane – Honolulu | Jetstar | 3753 |
Honolulu – Vancouver | Westjet | 1704 |
New York – London | Zoom | 1905 |
London – Torp | Ryanair | 317 |
Totalt | 12906 |
Denne reiseruten minner litt om den Kilroy legger opp til med sin klassiske “Jorden rundt”-billett. Fordelen er at med vår reiserute får man muligheten til å krysse både USA/Canada og Australia over land, samt også gjennomføre strekningen Bangkok-Singapore. Kilroy har imidlertid stopp på Fiji, mens vi bare stopper på Hawaii. Billigfly-alternativet er ca. en tusenlapp billigere enn Kilroy, men dette vil selvsagt avhenge av om man klarer å velge reisedager med billige avganger. I eksemplene i denne artikkelserien gjorde vi ikke noen voldsomme anstrengelser for å finne billigste billett, så ved bøye optimalisering vil prisen antagelig kunne synke noe. Imidlertid kan det selvsagt også bli dyrere.
Den største fordelen med billigfly-opplegget er kanskje at man ikke trenger å planlegge ruten på forhånd. I vårt tilfelle kunne vi bare bestilt de to første strekningene (Torp – London og London – Hong Kong) og deretter tatt alt på sparket derfra. Dersom man syntes Asia var helt topp etter å ha reist rundt der en stund, trengte man slett ikke reise videre til Australia, men heller tilbrakt mer tid i regionen. Med Kilroy-billetten ville ikke dette vært særlig praktisk siden man har forhåndsbetalt for hele jorden rundt og det ville føles ganske surt å ikke få valuta for disse pengene. Motsatt kan man tenke seg at man fort blir drittlei av Asia og ønsker å komme seg videre til Australia. Med Kilroys billett er reisen videre gjerne låst til en bestemt dato og enten dyr eller ikke mulig å endre. Som vi har sett er det imidlertid som regel mulig å finne relativt billige flybilletter mellom Asia og Australia, selv om avreise ikke er så veldig langt frem i tid.
Vi har sett at det er fullt mulig å reise hele jorden rundt kun ved bruk av en-veis billetter med billigfly. Dette vil alltid være en mye mer fleksibel reisemåte enn vanlige “Jorden rundt”-billetter, og i enkelte tilfeller kan det også bli billigere.
Det er imidlertid et par problemer med billigfly-opplegget som man bør være oppmerksom på. For det første er billigfly ikke utbredt i Sør-Amerika og Afrika, så dersom man vil innom disse kontinentene på veien rundt jorden, har man ofte ikke annet reelt valg enn tradisjonelle billetter. For det andre er det ikke alle land som er like begeistret for turister som ankommer på en-veis billetter, noe som potensielt kan skape problemer. Dette problemet kommer vi tilbake til i en senere artikkel.
Oppdatering 9. april: Dårlige nyheter! Oasis Hong Kong gikk overraskende konkurs i dag. Det får selvsagt store konsekvenser for billigfly-ruten vår jorden rundt, siden den avhenger helt av Oasis Hong Kong på den første strekningen. Dette betyr imidlertid ikke at det nå er umulig å reise jorden rundt med billigfly. Men vi er nå nødt til å legge inn enda flere stopp (noe som forsåvidt kan være spennende) og reise via Midtøsten til Asia. Dette kommer vi tilbake til i en senere artikkel.
Oppdatering 28. august: Flere dårlige nyheter! Zoom Airlines gikk konkurs i dag, så da har vi også mistet bindeleddet mellom USA og Europa. For tiden ser det ut til å bli svært vanskelig å reise hele jorden rundt med billigfly.