Jorden rundt med billigfly 2011

I 2008 laget jeg en artikkelserie (del 1 , del 2, del 3, del 4, oppsummering) om hvordan man kunne reise jorden rundt kun ved hjelp av enveisbilletter med billigfly. Konklusjonen var at dette utgjorde et fleksibelt og prismessig konkurransedyktig alternativ til de tradisjonelle “jorden rundt” billettene. Men, ting skjer fort i billigflybransjen, så hvordan er status i dag?

La oss rekapitulere et av jorden rundt alternativene fra forrige gang:

Flystrekning Flyselskap Pris (NOK)
Torp – London Ryanair 223
London – Hong Kong Oasis 2134
Singapore – Darwin Tiger 614
Sydney – Auckland Virgin Blue 1461
Christchurch – Brisbane Virgin Blue 795
Brisbane – Honolulu Jetstar 3753
Honolulu – Vancouver Westjet 1704
New York – London Zoom 1905
London – Torp Ryanair 317
Totalt 12906

Vi ser med en gang at denne ruten ikke lenger lar seg gjennomføre fordi både Oasis Hong Kong og Zoom Airlines har gått konkurs i mellomtiden. Dermed trenger vi andre billigfly-forbindelser mellom Europa og Asia og mellom USA og Europa. Førstnevnte er imidlertid uproblematisk fordi AirAsia X har startet flyvninger fra både London (Stansted) og Paris (Orly) til Kuala Lumpur.  Bindeleddet mellom USA og Europa kan i utgangspunktet synes verre, da denne strekningen fremdeles domineres av de tradisjonelle flyselskapene (som ikke selger billige enveis-billetter på så lange strekninger). To hederlige unntak er imidlertid Air Berlin og delvis Icelandair.

Så, la oss se hva slags verden rundt reise det er mulig å konstruere i 2011 kun ved bruk av enveis-billetter med billigflyselskaper. I det følgende har jeg antatt avreise med start i Oslo  i slutten av februar. Siden de fleste av billigflyselskapene tar ekstra betalt for bagasje har jeg antatt at man har med seg 1 kolli bagasje på maks 15 kilo, noe som er relativt vanlig på en jorden rundt reise. Alle prisene er hentet inn 5. januar og omregnet til norske kroner etter dagens kurs. Merk at poenget ikke har vært å finne den absolutt billigste turen, men derimot å kartlegge hvilke alternativer som finnes og omtrent hvor mye det vil koste.


AirAsia er et meget nyttig flyselskap for å sette sammen en reise jorden rundt (foto fra Wikipedia)

Vår første oppgave er altså å komme oss fra Europa til Asia. Normalt vil det være billigst å ta AirAsia X til Kuala Lumpur, hvilket betyr at vi må finne en billig billett til enten London eller Paris som korresponderer med AirAsia X flyet (gjerne med en dags opphold for å være på den sikre siden).  Det er verd å bruke litt tid på flybilligst.com (for å sjekke Ryanair og Norwegian) sammen med AirAsia sitt nettsted for å få dette sånn rimelig billig. Litt søking gir meg for eksempel følgende alternativer 24. februar:

via London (Stansted):

Rygge – London Ryanair 359 NOK
London – Kuala Lumpur Air Asia X 2162 NOK
Totalt 2521 NOK

eller via Paris (Orly):

Oslo – Paris Norwegian 459 NOK
Paris – Kuala Lumpur Air Asia X 2406 NOK
Totalt 2865 NOK

I dette tilfellet er det altså gunstigst å reise via London, men andre avreisedatoer kan gi et annet resultat.

Før man bestiller er det imidlertid verd å sjekke prisen på Air Berlin sin rute til Bangkok. Air Berlin skiller seg fra de andre billigselskapene ved at man kan bestille “connecting flights” slik at bagasjen automatisk overføres til det neste flyet og man slipper å sjekke inn to ganger. I tillegg tar de ikke ekstra betalt for bagasje, noe de fleste vil ha med seg på jorden rundt reiser. Det viser seg at Air Berlin kan fly oss til Bangkok via Berlin for 3202 NOK den 24. februar. Dette kan være et fristende tilbud, særlig siden man slipper langt opphold i London eller Paris for å være sikker på å rekke AirAsia flyet. Bangkok er dessuten en nesten like bra innfallsport til Asia som Kuala Lumpur.

Dersom man først har kommet seg til Bangkok eller Kuala Lumpur, er det meget enkelt å komme seg billig rundt i Asia med de asiatiske billigflyselskapene. De største er AirAsia (hovedbase i Kuala Lumpur), Tiger Airways (hovedbase i Singapore) og Cebu Pacific (hovedbase i Manila), men det finnes også noen andre mindre selskaper.  Uansett, man har enorme valgmuligheter. Her er noen priseksempler med avgang fra Kuala Lumpur med AirAsia den 26. februar:

Destinasjon Pris (NOK)
Phnom Penh 366
Jakarta 595
Vientiane 888
Clark (Angeles / Manila) 735
Singapore 76
Bangkok 299
Taipei 975

I tillegg bør man også sjekke med Tiger Airways og Cebu Pacific.

La oss nå si at etter ca 6-7 uker i Asia så vil vi reise videre til Australia. Det er først og fremst Air Asia X, Jetstar og Tiger Airways som er aktuelle på denne strekningen. Alle disse flyr til flere forskjellige destinasjoner i Australia.  La oss si at vi vil fly til Perth på vestkysten. Den 16. april får jeg følgende priser fra Kuala Lumpur:

Flyselskap Pris (NOK)
AirAsia X 792
Jetstar 1202
Tiger Airways 1024

Her er åpenbart Air Asia X klart billigst.  La oss nå anta at etter ankomst i Perth, så tilbringer vi to måneder i Australia og krysser landet fra vest til øst. For innenriks fly bør man først og fremst sjekke Virgin Blue, Jetstar og Tiger Airways, men det kan jo også være interessant å forflytte seg til lands slik at man virkelig får sett landet.


Sydney kommer man normalt innom på en reise jorden rundt.  Her det klassiske bildet med operahuset og Harbour bridge.

Det er naturlig å legge turen innom New Zealand før vi fortsetter videre til USA. Vår neste oppgave blir derfor å finne fly fra Sydney til Auckland (på nordøya). De to billigflyalternativene er Virgin Blue og Jetstar, som viser seg å være omtrent jevnbillige den 15. juni, henholdsvis 1179 og 1000 norske kroner.

Dessverre kan vi ikke fly (billig) direkte fra New Zealand til USA, så vi blir nødt til å returnere til Australia først.  Jeg antar at vi flyr fra Christchurch (på sørøya) etter å ha tilbrakt en måned med å reise New Zealand på langs.  JetStar viser seg å være billigst den 16. juli med 1238 kroner for en billett til Brisbane.

For å komme seg til USA er (som sist) det eneste reelle alternativet å ta Jetstar til HonoluluHawaii.  Den 18. juli koster billetten 3607 kroner. Dette blir den klart dyreste enkeltbilletten på jorden rundt reisen vår, men her har vi dessverre ikke noe særlig valg. Etter 1-2 uker på Hawaii følger vi samme opplegg som forrige gang og tar canadiske WestJet til Vancouver. Den 29. juli får vi billett for 1775 kroner. Ikke råbillig det heller, men til å leve med for en såpass lang flytur.


Waikiki beach på Hawaii – et fint sted å stoppe på veien jorden rundt

Jeg antar nå at vi krysser det amerikanske kontinentet i løpet av to måneder uten fly for deretter å ta fly hjem fra New York i slutten av september. Air Berlin flyr oss til Gardermoen via Berlin for 2073 kroner den 30. september. Et annet alternativ er Icelandair som flyr oss for 2202 NOK (via Reykjavik).

Hvis jeg nå konsekvent setter opp de billigste flyreisene for hele jorden rundt turen vår, får vi følgende reiserute:

Flystrekning Flyselskap Pris (NOK)
Rygge – London Ryanair 299
London – Kuala Lumpur AirAsia X 2162
Kuala Lumpur – Perth AirAsia X 792
Sydney – Auckland Jetstar 1000
Christchurch – Brisbane Jetstar 1238
Brisbane – Honolulu Jetstar 3607
Honolulu – Vancouver Westjet 1775
New York -Oslo Air Berlin 2073
Totalt 12946

Vi ser at totalprisen blir nesten nøyaktig den samme som i den forrige gjennomgangen i 2008. Med andre ord er enveisbilletter med billigfly fremdeles et meget godt alternativ til tradisjonelle jorden rundt billetter. Akkurat som forrige gang, så trekkes prisen betydelig opp av den dyre billetten mellom Australia og USA. På denne strekningen kunne det nok trenges mer konkurranse. På den andre siden er det forbausende billig å reise fra Norge til Australia, bare 3253 kroner og det uten å ha optimalisert ruten for laveste pris. Dersom man ikke anser USA og Canada for å være veldig viktige reisemål, kan man jo vurdere å returnere til Norge via Asia, sannsynligvis for 3-4000 kroner.

Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *