Hoi An i Vietnam er sannsynligvis en av de mest turistifiserte byene i verden, men har allikevel beholdt mye av sin sjarm og er definitivt et sted hvor det er verd å tilbringe noen dager. I tillegg til den berømte gamlebyen, som er på Unescos verdensarvliste, har man fra Hoi An enkel tilgang til flotte strender og til de gamle My Son ruinene i jungelen.
Med sine ca. 80 000 innbyggere er ikke Hoi An noen veldig stor by. Den befinner seg nær kysten omtrent midt i Vietnam og er spesiell fordi den ble et svært viktig handelssted fra 1400-tallet og utover. Folk kom fra hele verden for å handle silke, porselen, te og mye annet, men det var først og fremst kinesere og japanere som kom til å sette sitt preg på byen. Mange av disse opprettet lokale baser og ble boende i Hoi An året rundt.
På 1800-tallet bestemte en av keiserne at Vietnam skulle slutte å handle med utlendinger, noe som åpenbart var katastrofalt for Hoi An. Da man senere åpnet opp for handel igjen hadde dessuten mudder ført til at elvemunningen var for grunn til at moderne skip kunne komme frem. I stedet tok byen Da Nang, litt lenger nord, over rollen som den viktigste handelsbyen. Dermed skjedde det lite utvikling i Hoi An, noe som bidro til å bevare byen slik den var på 1800-tallet. Heldigvis fikk byen heller ingen skader under Vietnamkrigen.
Gamlebyen i Hoi An dekker et relativt lite avgrenset område og med sin spesielle arkitektur og gamle bygninger er den Hoi Ans største attraksjon. Det er imidlertid ikke til å komme forbi at turismen i voldsom grad har satt sitt preg på byen. Turistmengdene er store og nesten hver eneste bygning i hovedgatene er enten museum, restaurant, bar, skredderbutikk eller suvenirbutikk. Til tider spiller man dessuten instrumental “feelgood” musikk som “Raindrops keep falling on my head” og “My way” fra høyttalere hengt opp rundt i byen, formodentlig for at folk skal komme i god stemning. Hvis man går inn noen av de trange sidegatene vil man imidlertid kunne observere at det faktisk bor vanlige folk i gamlebyen.
Til tross for turistpreget har gamlebyen absolutt sin sjarm og det er trivelig å spasere rundt, ikke minst fordi motoriserte kjøretøyer er utestengt det meste av dagen. I tillegg er det veldig lite mas og gnål fra selgere og andre plagsomme folk i Hoi An. På kvelden er gamlebyen lyst opp av røde lanterner og til tross for de store turistmengdene gir dette en spesiell stemning i byen. Det finnes forskjellige gateartister og mange lokale selger “papirbåter” med stearinlys som man kan sette ut i elven. En gang i måneden slår man dessuten av all strøm og bruker bare lanternene til å lyse opp gamlebyen.
For å finansiere vedlikehold av de gamle husene har de lokale myndighetene innført et billettsystem for å besøke gamlebyen. Ja, man trenger faktisk billett for å komme inn! Billetten koster 120 000 VND i 2024 (litt i overkant av 50 norske kroner) og er gyldig i 24 timer. Riktignok er de ikke alltid så nøye med å sjekke, så ofte kan man komme inn uten billett. Billetten gir også adgang til fem av gamlebyens severdigheter, for eksempel museer, gamle bolighus, templer og pagoder. Ingen av museene i Hoi An er av verdensklasse og folk med moderat interesse for gamle artifakter kan trygt stå over de fleste, om ikke alle. Mest spennende er de gamle husene, typisk bygget av velstående kinesiske handelsmenn. Der kan man få en guidet tur og kanskje overtales til å kjøpe noen suvenirer. Tan Ky huset er det mest interessante hvis man bare skal besøke ett hus. I tillegg finnes diverse møtelokaler hvor handelsmennene samlet seg for å gjøre forretninger. Det holder nok med å besøke ett av disse for de er ganske like.
Hoi An har en vanvittig mengde skredderbutikker som kan sy klær på oppdrag, gjerne med levering på dagen. Dersom man har behov for en ny dress eller kjole, så kan dette enkelt ordnes i Hoi An for en billig penge. Med flere hundre butikker i en så liten by er konkurransen knallhard og det er utrolig at så mange kan overleve. Jeg har ingen erfaring med disse skredderne, men det er sikkert en fordel å ha litt greie på hva man ønsker seg og hva slags stoff man vil bruke. De fleste butikkene setter sannsynligvis ut selve arbeidet til samme (lavt betalte) arbeidere uansett, så det spiller neppe noen stor rolle hvor man handler.
Selve gamlebyen i Hoi An ligger rundt 5 kilometer fra kysten hvor det er riktig fine strender. Det har blitt bygget diverse “resorts” ute ved strenden, men det er lett å bo i selve byen og reise til stranden. Alle hoteller leier ut sykler, typisk for under 10 kroner dagen, eller man kan ta taxi eller leie scooter. Trafikken i Hoi An er ikke så ille som i større vietnamesiske byer så det er relativt trygt å bevege seg i trafikken. Det finnes en obligatorisk sykkelparkering med vakt ved stranden slik at sykkelen kan stå trygt. Utenfor kysten ligger dessuten Cham-øyene hvor det er gode muligheter for blant annet snorkling.
De gamle tempelruinene My Son ligger bare ca. 40 kilometer fra Hoi An. Disse stammer fra Cham-folket (som forøvrig ødela Angkor Wat), opprinnelig fra Indonesia, men nå en etnisk minoritet i Vietnam og Kambodsja. Dessverre ble My Son brukt som base av Viet Cong under Vietnamkrigen og ruinene ble derfor bombet av USA, noe som gjorde stor skade og la flesteparten av templene fullstendig i ruiner. Det jobbes en del med rekonstruksjon, men dersom man allerede har besøkt for eksempel Angkor Wat, blir man neppe imponert over My Son. En god guide kan imidlertid gjøre besøket relativt interessant. Å spasere rundt på egen hånd uten å ha peiling på hva man ser, tror jeg vil bli en stor nedtur.
Alle hoteller og turoperatører i Hoi An arrangerer turer til My Son. Typisk får man to timer i ruinene (noe som holder for de aller fleste). Noen reiser grytidlig for å få med seg soloppgang, mens andre reiser på formiddagen. Ved å betale litt ekstra kan man ta båt det siste stykket tilbake til Hoi An. Normale priser for en dagstur er i størrelsesorden 70-80 NOK inkludert transport, guide og en enkel lunsj (men ikke inngangsbilletten på ca. 65 NOK).
En annen enkel dagstur er til Marble Mountains i utkanten av Da Nang, 20-30 minutters kjøring fra Hoi An. Dette er en gruppe små fjell laget av kalkstein og marmor. Området rundt er stappet med butikker som selger marmorstatuer i alle størrelser. Det største fjellet har diverse templer og huler man kan besøke. Det går en heis opp til toppen hvis man ikke vil gå den korte veien. Den gamle keiserbyen Hue ligger forøvrig 3-4 timers kjøring nord for Hoi An og det anbefales å tilbringe noen dager der også, men det blir for langt å besøke på dagstur.
Som man forventer av en turistby som Hoi An finnes det et utall av restauranter og barer, alle med meny på engelsk. De fleste restauranter har store menyer med både vestlig og asiatisk mat. Hoi An har rykte på seg som et gourmetparadis, men jeg syntes stort sett det var ganske standard kost som ble servert alle steder jeg spiste. Hoi An har et par matspesialiteter som Cao Lau nudler og “Hvit Rose” som kan være verd å prøve ut. Alle restauranter tilbyr disse, men om de lages på “autentisk” vis er vel heller tvilsomt. Mange restauranter tilbyr dessuten matlagingskurs for de som er interessert i å lære mer om vietnamesisk mat.
Hoi An har enormt mange hoteller og det er følgelig knallhard konkurranse. Selv med den svake norske kronen får man derfor god standard med aircondition og eget bad for ca 150-200 NOK. Ved å betale enda litt mer kan man få det skikkelig luksusriøst, men det finnes også billigere opsjoner som sovesal for 30-50 NOK, for de som har knapt med penger. Personlig har jeg gode erfaringer med Vinh Hung Library Hotel, rom fra ca 250 NOK. Sjekk ellers hotellpriser hos Agoda eller lignende nettsteder.
Hoi An ligger bare ca. 40-50 minutter kjoering fra flyplassen i Da Nang. Det går ikke så mange internasjonale fly til Da Nang, så typisk ankommer man fra Hanoi eller Ho Chi Minh byen. Ellers er det mulig å ta buss eller tog fra samme byer, men den vietnamesiske infrastrukturen imponererer ingen så dette tar fryktelig lang tid. Søk på Momondo for å finne de billigste flybillettene fra Norge og til Vietnam. Ofte kan det lønne seg å først fly til Bangkok og ta billigfly som AirAsia, VietJet eller JetStar videre til Vietnam.
Artikkelen ble opprinnelig skrevet i 2013, men er utvidet og oppdatert i november 2024 med ny og relevant informasjon.