I tillegg til de lave prisene er den største fordelen med billigflyselskapene at de lar deg bestille en-veis billetter uten at du straffes med høyere pris i forhold til tur-retur billett. Denne praksisen har gjort det mye fleksibelt å legge opp en reise. Nå har man muligheten til å fly til en by, reise litt rundt og deretter fly hjem fra en annen by, istedenfor å “backtracke” til den opprinnelige ankomstbyen.
Før billigflyene dukket opp var et slikt reiseopplegg vanligvis helt uaktuelt. I tillegg til at de tradisjonelle flyselskapene ofte var dyre i utgangspunktet, så praktiserte de et billettsystem hvor en-veis billett fra A til B var dyrere enn tur-retur billett fra A til B! To dyre en-veis billetter ble dermed langt mer enn dobbelt så dyrt som en tur-retur billett, noe som naturligvis førte til at folk la opp reisene sine deretter.
Det er naturlig å spørre seg hva som var grunnen til flyselskapenes absurde prispolitikk. Hovedårsaken var antagelig et ønske om å presse mest mulig penger ut av businessreisende. De “billige” tur-retur billettene inneholdt alltid et krav om å være bortreist lørdag kveld. På denne måten skulle man sikre seg om at færrest mulig jobbreisende benyttet seg av slike tilbud. Siden arbeidsgiver betalte for flyreisene deres, var dette ikke spesielt prissensitive kunder og de betalte derfor heller en dyr pris for flybillettene enn å være borte fra familien i helgen.
Det fantes riktignok kreative løsninger for å allikevel utnytte de (relativt) billige tur-retur billettene uten å bli borte i helgene, se for eksempel her.
For å unngå slikt hadde flyselskapene gjerne et hundretalls regler for de forskjellige billettene. Blant annet kunne de i teorien kreve erstatning fra folk som kjøpte en tur-retur billett, men ikke brukte returdelen! Dette forekom nok svært sjelden i praksis, men muligheten var altså der.
Etter lavprisflyenes suksess har heldigvis de tradisjonelle flyselskapene i stor grad avskaffet dette tåpelige billettsystemet innenfor Europa. På interkontinentale flyruter lever systemet imidlertid videre, foreløpig i beste velgående. Men etterhvert som det dukker opp flere billigfly på langdistanserutene, vil nok systemet stå for fall også her.