I følge nyere målinger så strekker den kinesiske mur seg hele 8851.8 kilometer gjennom nordlige Kina. Den snirkler seg frem og tilbake over fjell og sletter, med signaltårn med jevne mellomrom. Selv om store deler av muren er i relativt dårlig stand, så er det i sannhet et imponerende byggverk. Muren er antagelig den mest kjente severdigheten i Kina og de fleste turister har naturlig nok et ønske om å oppleve den på nært hold.
Grønt og fint rundt muren ved Shuiguan
Byggingen av muren har foregått i mange forskjellige perioder i Kinas historie. Før samlingen av landet fantes det forskjellige småkonger som lagde murer rundt omkring for å beskytte området sitt. Under Kinas første keiser Qin Shi Huang (som forøvrig ble gravlagt utenfor Xian – se Reisemagazinets artikkel om Terrakottahæren som beskytter graven hans) ble det utført et voldsomt byggearbeid. De eksisterende murene ble enten revet eller integrert i en sammenhengende mur for å beskytte hele det veldige riket, først og fremst mot nomadegruppene fra nord.
Turistsenteret og muren ved Badaling
Muren på den tiden var først og fremt bygget av jord (på slettene) og stein (i fjellene). Da mongolen Djengis Khan på begynnelsen av 1200-tallet bestemte seg for å invadere Kina hadde imidlertid muren forfalt betydelig og utgjorde ingen større hindring for ham. I 1368 ble imidlertid det mongolske styret styrtet av bonden Zho Yuanzhang som deretter tok keisernavnet Hongwu og etablerte Ming-dynastiet. (Graven hans befinner seg forøvrig i den gamle hovedstaden Nanjing – se Reisemagazinets reportasje)
Utsikt fra muren ved Shuiguan
Under Ming-dynastiet ble muren forsterket betydelig for å holde mongolene ute. Nå brukte man også i stor grad murstein slik at muren fremstod slik vi kjenner den i dag. Hele det gigantiske prosjektet tok over hundre år å ferdigstille, med enorme kostnader i menneskeliv. Muren gikk helt fra Shanhaiguan på østkysten og til Gobiørkenen.
Utsikt over muren ved Badaling
Som forsvarsverk kom imidlertid muren nok en gang til kort. Under et slag i 1644 åpnet en general muren og lot mandsju-hæren inn i Kina. Disse etablerte Qing-dynastiet, som ble det siste keiserdynastiet i Kina og varte frem til 1912. I denne perioden var det ikke noe behov for muren så den forfalt på nytt og materialer derfra ble gjerne brukt som lokalt byggemateriale.
På vei mot Simatai fra Jinshanling
I dag er muren fredet og står selvsagt på Unescos verdensarvliste. Deler av muren er i dårlig stand, og besøk til muren går stort sett til restaurerte deler hvor kineserne har bygget opp turistinfrastruktur, gjerne med tivoliaktige ting som gondolbane og bob-bane for å komme seg til og fra muren. For turister er det mest naturlig å besøke muren i nærheten av Beijing, hvor det finnes flere strekninger hvor muren er restaurert og tilrettelagt for besøkende.
Ikke alle tårnene er restaurert på Jinshanling-delen av muren
Nesten alle hoteller i Beijing kan ordne en dagstur til muren, ellers så er det bare å søke etter ”great wall tour beijing” eller lignende på Google. På grunn av den store etterspørselen finnes det en uendelighet av forskjellige turselskaper og man kan velge alt fra bussturer med større grupper til bilturer med privat guide. Rundt den himmelske freds plass er det hver morgen masse kinesiske turbusser til muren. Disse er svært rimelige, men ulempen er at man blir kjørt innom masse suvenirbutikker og andre meningsløse stopp. Typisk får man 1 ½ til 2 timer på selve muren, men dette vil være nok for mange. De fleste turene fra Beijing går til Juyongguan, Badaling, Shuiguan eller en kombinasjon av disse. Aller nærmest Beijing ligger Juyongguan, ca. 50 km nordvest for byen. Følger man veien ca 10 kilometer videre derfra kommer man til Badaling og Shuiguan.
Enkelte deler av muren er relativt bratte
Dersom man først og fremst er interessert i å se muren med egne øyne og spasere litt rundt oppå den, så vil man nok bli fornøyd uansett hvilket sted man besøker. Alle de nevnte stedene passer flott til dette formålet og man har alle muligheter til å ta flotte bilder. Merk at enkelte seksjoner av muren ved både Juyongguan og Shuiguan er meget bratte, mens Badaling er relativt grei å spasere på. En potensiell irritasjon er imidlertid at alle stedene til tider kan bli vel overfylte av turister (først og fremst kinesiske), spesielt Badaling som er det mest populære stedet å besøke muren.
Stadig et stykke å gå for å komme frem til Simatai
For å oppleve muren i en litt mer avslappet atmosfære uten så mange turister, kan man reise litt lenger bort fra Beijing. Rundt 110 kilometer nordøst for Beijing (godt over halvveis til Chengde) ligger Simatai og Jinshanling. En meget flott tur (3-4 timer) er å spasere på muren mellom disse to stedene. For tiden er dessverre Simatai-seksjonen stengt på grunn av vedlikeholdsarbeid, men det finnes fremdeles selskaper som arrangerer gåturer mellom Jinshanling og Simatai, selv om man ikke får gått den aller siste delen. Downtown Backpackers har et (relativt dyrt, men bra) opplegg hvor man kjøres til Jinshanling og senere hentes i nærheten av Simatai. Det er først og fremst vestlige backpackere som deltar på disse turene, men det er fullt mulig å gå helt i sitt eget tempo og ikke ha noe med de andre å gjøre.
Litt disig, men man kan skimte noen tårn i horisonten
Hvis man ikke ønsker å delta på en gruppetur, er det helt kurant å besøke muren på egenhånd fra Beijing. Til Badaling kan man ta både buss og tog. Fra Beijing Nord togstasjonen går forstadstog som tar litt i overkant av en time til Badaling stasjonen. Derfra er rundt et kvarter spasertur til muren. Sjekk togtidene her. En annen mulighet er å ta buss 919 fra Deshengmen bussterminalen. Denne går også forbi Juyongguan og Shuiguan. Se denne nettsiden for en flott oversikt over alle mulighetene med offentlig transport. Til Jinshanling og Simatai er det svært tungvint å reise med offentlig transport, så dette vil jeg ikke anbefale, i hvert fall ikke på en dagstur. I stedet er turen med Downtown Backpackers et godt alternativ. Inngangsbilletten koster 40-50 RMB på de fleste av murseksjonene, men dette inkluderer ikke gondol- eller bob-bane.
Best å være litt forsiktig her..
Søk på Momondo etter de billigste flybillettene til Kina. Aeroflot har ofte veldig gode tilbud til Beijing med priser helt nede i 3200 kroner (flybytte i Moskva). Flytiden til Kina er heller ikke så avskrekkende, rundt 10 timer totalt hvis man flyr via Moskva.