I tidligere artikler har vi sett at billigflyene har gjort det mulig å sette sammen mer kompliserte turer basert på enkeltbilletter, blant annet kan man nå reise hele jorden rundt uten å bruke et tradisjonelt flyselskap. Dette kan på sikt bli en konkurrent til de tradisjonelle “jorden rundt” billettene. For å undersøke hvordan dette kan gjøres i praksis, skal vi i denne artikkelserien, prøve å sette sammen en jorden rundt tur med billigfly basert på følgende reiserute:
Oslo – Bangkok – Sydney – Auckland – Fiji – New York – Oslo
Fra nettreisebyrået Zolong koster denne turen 19760 NOK (med tradisjonelle flyselskap), så vi ønsker å se hvor mye det vil koste å gjøre samme turen kun med billigfly. Etterpå skal vi se på fordeler og ulemper med denne metoden sammenlignet med å kjøpe en tradisjonell “jorden rundt billett”.
Før vi starter må det imidlertid gjøres noen antagelser for å kunne beregne prisene riktig. Jeg antar at vi starter fra Oslo og at vi har med oss 1 kolli bagasje. Med litt fornuftig pakking er det riktignok fullt mulig å reise verden rundt med bare håndbagasje, men realistisk sett vil dette være standard bagasje for en typisk “jorden rundt reisende”. I tillegg antar jeg at den innsjekkede bagasjen ikke veier mer enn 15 kilo. Videre vil jeg prøve å ha så få ekstra stopp som mulig.
Prisene jeg oppgir inkluderer alle skatter og avgifter (ofte en betydelig andel av billettprisen) og ble innhentet i begynnelsen av mars 2008. Avreise ble bestemt å være ca. 3-4 uker frem i tid.
For å kunne følge reiseruten til Zolong, blir vår første utfordring å komme oss fra Oslo til Bangkok. Når det gjelder direkte billigfly fra Europa til Asia så er det foreløpig ikke så mye å velge mellom (dersom man ikke vil dele turen opp i mange etapper med stopp underveis, noe som ikke er tema for denne artikkelen, men som vi kommer tilbake til senere). Faktisk er vårt eneste alternativ Oasis Hong Kong som flyr daglig mellom London Gatwick og Hong Kong. Nå skulle vi riktignok til Bangkok og ikke til Hong Kong, men vi skal se at det er lett å komme seg videre rundt i Asia når man først har ankommet kontinentet. Vår innfallsport til Asia blir derfor Hong Kong.
Akkurat her gjelder det å planlegge avreisetidspunktet litt for å sikre seg billigst mulig billett. I det store og hele er det sjelden avskrekkende dyrt, men fra nettsidene til Oasis finner vi at avreise 1. april gir billett til 206.90 GBP (2134 NOK). Dette er ikke det helt billigste Oasis tilbyr, men fremdeles en veldig god pris for avreise bare en måned frem i tid.
Vi må imidlertid ikke glemme at vi også må komme oss fra Oslo til London. En kjapp sjekk på flybilligst.com viser at Ryanair flyr Torp-London for 80 NOK den 31. mars, noe som passer perfekt. I tillegg må vi betale for bagasje og innsjekking men det blir allikevel ikke mer enn totalt 223 NOK.
Merk at jeg har satt opp avreise til London dagen før avreise til Hong Kong. Dette er for å være helt sikker på å rekke flyet. Ryanair er normalt sett veldig punktlige, men dersom det mot formodning skulle oppstå problemer av et eller annet slag er det greit å ha litt tid å gå på. Det tar dessuten tid å forflytte seg mellom Stansted og Gatwick og dersom vi skulle komme for sent, kan vi ikke bare be om å bli overført til neste avgang med Oasis. Vi må da kjøpe helt ny billett, som sannsynligvis ikke er spesielt billig så kort tid før avreise. Dessuten kan det tenkes verre steder å tilbringe en dag enn i London.
Så, for totalt 2357 NOK har vi kommet oss frem til Hong Kong. Men, hvordan skal vi komme oss videre til Bangkok? Selve Hong Kong er foreløpig faktisk ganske dårlig dekket med billigfly. Derimot er det flere muligheter fra nærliggende Macau, en kort båtreise fra Hong Kong (båten går hvert kvarter nesten hele døgnet)
Det anbefales forøvrig å tilbringe litt tid i Hong Kong. En interessant tur kunne være å reise over land fra Hong Kong og inn i selve Kina, deretter vestover og ned gjennom Vietnam, gjennom Kambodsja, kanskje Laos og deretter over til Thailand. Dette er en spennende reiserute, og faktisk nettopp hva det legges opp til i Kilroy-alternativet.
Her antar jeg allikevel at vi kun ønsker å komme oss videre til Bangkok så fort som mulig. Som vanlig legger jeg inn en dags sikkerhetsmargin i tilfelle problemer, hvilket betyr avreise 3. april. For billigfly i Asia bør man først sjekke AirAsia og Tiger Airways. I dette tilfelle er det bare AirAsia som har flyrute Macau-Bangkok og den 3. april er prisen 774 MOP (512 NOK). Dette er ikke blant AirAsias aller billigste billetter, og hadde man timet tidspunktet bedre kunne man sikkert spart noen hundrelapper. Men noen ublu pris er det definitivt heller ikke for en nesten 3 timers flyreise.
Etter å ha brukt totalt 2869 NOK på flyreiser er vi dermed fremme i Bangkok. Vår neste utfordring blir å komme oss videre til Sydney.
Oppdatering 9. april: Dårlige nyheter! Oasis Hong Kong gikk overraskende konkurs i dag. Det får selvsagt store konsekvenser for billigfly-ruten vår jorden rundt, siden den avhenger helt av Oasis Hong Kong på den første strekningen. Dette betyr imidlertid ikke at det nå er umulig å reise jorden rundt med billigfly. Men vi er nå nødt til å legge inn enda flere stopp (noe som forsåvidt kan være spennende) og reise via Midtøsten til Asia. Dette kommer vi tilbake til i en senere artikkel.