Alt om Deutschlandticket

Deutschlandticket er et fantastisk tilbud som gir muligheten til å reise med (nesten) all kollektivtransport i Tyskland til en svært lav pris. Men å skaffe seg denne billetten er dessverre ikke så enkelt som det burde være – spesielt ikke for turister. I denne artikkelen får du all nødvendig informasjon om hvordan Deutschlandticket fungerer, hvordan du kjøper den, praktiske tips og mine egne erfaringer.

Hva er Deutschlandticket?

Forløperen til Deutschlandticket var den såkalte “9-euro ticket” som ble lansert som et midlertidig tilbud i Tyskland sommeren 2022. For den latterlig lave prisen av 9 euro / måned kunne man reise ubegrenset med kollektivtransport over hele Tyskland – med unntak for de raskeste togene og langdistansebusser som Flixbus. Tiltaket ble innført som et svar på de høye energiprisene som fulgte av Russlands invasjon av Ukraina og påfølgende sanksjoner. Målet var å spare energi (ved at folk reiste kollektivt istedenfor med egen bil), samt gjøre det billigere for folk som slet i hverdagen på grunn av høy inflasjon.

Tilbudet ble – ikke overraskende – ekstremt populært. I mai 2023 innførte derfor den tyske regjeringen en permanent ordning: Deutschlandticket, til 49 euro i måneden. Riktignok en god del dyrere enn forgjengeren, men fortsatt et fantastisk tilbud. I januar 2025 ble prisen justert opp til 58 euro – fremdeles glimrende valuta for pengene.

Deutschlandticket lønner seg nesten alltid fremfor å kjøpe enkeltbilletter, selv om man bare reiser sporadisk. I tillegg til å spare penger slipper man også å forholde seg til tysk kollektivtransports kompliserte sonesystem. Det er enormt mange soner å holde oversikt over og billettprisene kan mangedobles hvis man er uheldig å krysse en sonegrense. Med Deutschlandticket trenger man ikke tenke på slikt i det hele tatt.

Hvor er Deutschlandticket gyldig?

Det korte svaret er at Deutschlandticket gjelder overalt unntatt på langdistansetog (ICE, IC/EC, Flixtrain etc) og langdistansebusser som Flixbus. Billetten gjelder ellers på alle regionaltog, lokaltog, S-bahn, U-bahn, trikk og busser. I noen tilfeller gjelder den også utenfor Tyskland, når tyske tog fortsetter over landegrensene. For eksempel til Venlo i Nederland. På reiseplanleggeren til Deutsche Bahn kan man huke av for “Deutschland-Ticket connections only” slik at man lett finner aktuelle ruter.

Svevebanen i Wuppertal er dekket av Deutschlandticket

Med regionaltog kommer man overalt i Tyskland, men det blir flere bytter og tar litt lengre tid enn å reise med ICE-tog på lange strekninger, for eksempel fra Hamburg til Munchen. Tyske tog- og metrostasjoner har forøvrig ingen barrierer slik at man slipper å stresse med å validere billetten for å komme inn til togplattformene. På buss må man noen ganger vise billetten til sjåføren. 

Hvordan kjøpe Deutschlandticket?

I utgangspunktet er det altså mange gode grunner for turister til å kjøpe en Deutschlandticket, selv om man bare skal gjøre noen få turer. Dessverre er det forbløffende tungvint å skaffe seg billetten – spesielt for turister. Likevel: For alle som skal reise i Tyskland, er det absolutt verdt bryet. Vi skal nå se nærmere på hvorfor det har blitt så vanskelig og hvordan man allikevel kan skaffe seg billetten.

Besøkende til Tyskland vil raskt legge merke til at landet er ganske digitalt tilbakestående. Betaling med kontanter er fremdeles vanlig, og mange butikker og restauranter aksepterer ikke kortbetaling i det hele tatt. Faktisk er det fremdeles vanlig i Tyskland at viktige beskjeder sendes på telefaks! Tyskland fremstår som et analogt land i en stadig mer digital verden, noe som kanskje delforklarer hvorfor økonomien har stagnert de siste årene. (Det har også sine fordeler å være “analog” istedenfor “digital”, men dette er en helt annen diskusjon som jeg ikke går inn på her). 

S-bahn i Frankfurt

Alle lokaltog, regionaltog, S-bahn og U-bahn er dekket av Deutschlandticket.

Da 9-euro-billetten ble lansert i 2022, kunne den kjøpes som papirbillett i automater eller ved skranken på togstasjonen – enkelt og greit. Men med innføringen av Deutschlandticket bestemte man seg for en heldigital løsning. Nå skulle Tyskland vise verden at de også mestrer det digitale! Resultatet? Tja… det gikk sånn passe.

Det første man må vite, er at løsningen er sterkt desentralisert. I stedet for en nasjonal plattform der man kan kjøpe billetten, har hvert enkelt transportselskap laget sin egen app. Ikke nødvendigvis noe galt i det. Faktisk skal vi se at, gitt tyskernes digitale inkompetanse, er det en stor fordel å kunne velge blant flere leverandører. Merk at det spiller ingen rolle hvilken tilbyder man kjøper billetten fra, om det er i Hamburg, München, Frankfurt eller hvor det måtte være. Billetten er uansett gyldig i hele Tyskland.

Frankfurt kan lett besøkes med Deutschlandticket

En ulempe er at billetten kun selges for hele kalendermåneder. Altså ikke som 30-dagers billett som kan startes på hvilket som helst tidspunkt. For eksempel må reisende som har behov for billetten i siste uke av juni og første uke av juli kjøpe to billetter, henholdsvis for hele juni og hele juli. Å kjøpe billetten siste dag i måneden er derfor bare lønnsomt hvis man skal reise veldig langt den ene dagen som billetten er gyldig.

Abonnementsløsning

Det største problemet er at Deutschlandticket ble innført kun som en abonnementsløsning. Unødvendig tungvint, men i utgangspunktet til å leve med. Så lenge det er mulig å si opp abonnementet burde det ikke føre til noen problemer. Men, hvordan avbestiller man? Deutsche Bahn gir følgende info:

Hva betyr egentlig dette? For meg høres det først ut som at man kan si opp abonnementet innen den 10 dagen i måneden for resten av måneden. Men, dette gir ingen mening siden billetten er gyldig i hele kalendermåneder. Eller betyr det at man bare kan si opp abonnementet mellom den 10. dagen av måneden og siste dag i måneden?  

Svært forvirrende, men så er det jo Tyskland. Det Deutsche Bahn faktisk prøver å si er at dersom abonnementet ikke sies opp innen den 10. i måneden, vil det automatisk fornyes for neste måned. Altså, dersom man ikke sier opp abonnementet før 10. mai, så blir man automatisk trukket penger for juni måned! Nei, det er ikke en spøk!  Opplegget er faktisk så idiotisk! En turist som bare trenger billetten de to siste ukene i mai, må derfor si opp abonnementet nesten umiddelbart etter å ha tegnet det!

Rhindalen

Deutschlandticket passer utmerket for å besøke vakre Rhindalen.

Motivasjonen for med vilje å innføre et så hjernedødt system er uklar. Alt er jo digitalt og avbestillingen behandles automatisk av en datamaskin, så hvorfor trengs det rundt tre ukers behandlingstid? Det er ikke som om en stakkars tysk byråkrat trenger tre uker på å trykke “bekreft”. (Gitt at det er Tyskland, får vi allikevel kanskje være glade for at det ikke kreves oppsigelse av abonnementet via telefaks!)

Forsvarere av ordningen trekker gjerne frem at billetten først og fremst er ment for tyske pendlere og ikke for turister. (Ja, helt sant, noen argumenterer faktisk slik!) Tyske pendlere synes angivelig at det er helt topp med en så lite fleksibel ordning. Uansett grunn, dette er noe man må forholde seg til. Heldigvis skal vi nå se at det er mulig å slippe unna galskapen, selv om det involverer litt bryderi.

Kjøp Deutschlandticket hos mo.pla

Husk at Deutschlandticket er en desentralisert løsning med enormt mange tilbydere. Dette virker til kundenes fordel fordi ett av selskapene, mo.pla, ikke har den idiotiske kravet om avbestilling innen den tiende dagen i måneden. Hos dem holder det å si opp abonnementet 24 timer før månedsskiftet. (Det finnes to mulige alternativer til mo.pla, se nedenfor).

Så, da skulle vel alt være greit? Nei, for å skaffe seg mo.pla appen er ikke så enkelt som det burde være. Første innskytelse er naturlig nok å laste denne ned fra Google Play (Android) eller App store (iPhone). Norske turister som prøver dette vil imidlertid få beskjed om at appen “ikke er tilgjengelig i din region”. Jeg har ingen anelse om hvorfor det skal være en slik geografisk begrensning, men det er uansett mulig å komme rundt dette, i hvert fall hvis man har en Android telefon. 

På Android kan man laste ned apper utenfor Google Play. Normalt bør man være forsiktig med slikt (så man ikke laster ned skadevare og installerer på telefonen), men akkurat dette programmet er trygt å laste ned. Man gjør da følgende:

  1. Gå til følgende nettside: https://apkpure.com/mo-pla/solutions.mopla.apps.passenger
  2. Trykk på “Download APK”. Dette laster ned mo.pla appen, men installerer den ikke. Mulig at man må endre noen tillatelser på telefonen for å få lov til dette. I så fall gir telefonen beskjed.   
  3. Finn den nedlastede mo.pla installasjonspakken i “Nedlastede filer”. Hvis man trykker på den, så får man trolig beskjed om at man trenger en app som kan åpne denne filtypen. Det dukker samtidig opp et vindu for å søke etter et slikt program i Google Play. 
  4. Trykk på “Søk” og man finner trolig appen XAPK Installer eller et annet program som gjør samme nytten. Installer denne appen.
  5. Gå tilbake til mo.pla installasjonspakken i “Nedlastede filer”. Nå er det mulig å installere appen.

Når appen er installert så er det “rett frem” å kjøpe Deutschlandticket. Appen er riktig brukervennlig, så det er unødvendig å forklare prosedyren nærmere. Det eneste man må huske på er å si opp abonnementet minimum 24 timer før overgang til ny måned. Både å si opp og sette abonnementet på pause er veldig enkelt og gjøres med ett trykk. 

Deutschlandticket passer utmerket for å reise rundt i Tyskland og se fotball.

Deutschlandticket passer utmerket for å reise rundt i Tyskland og se fotball.

Når abonnementet på Deutschlandticket er aktivt så vises en QR-kode i appen som man viser til konduktøren. I teorien skal man også vise legitimasjon (appen er tilknyttet ditt navn), men det er sjelden at konduktørene spør om dette. Unntaket ser ut til å være i delstater fra tidligere DDR. Så, ha alltid passet ditt eller nasjonalt ID-kort med. 

Jeg anbefaler for sikkerhets skyld å ta et screenshot av QR-koden, samt en video av skjermen siden det er en liten animasjon i mo.pla logoen. Strengt tatt er ikke dette gyldig, men lite sannsynlig at konduktøren legger merke til det. Uansett, kan man jo alltids vise frem billetten i appen dersom man treffer på en kverulant.

Bruke mo.pla uten å installere appen

Dersom man har en iPhone så vet jeg ikke om det er mulig å installere mo.pla appen i det hele tatt. iPhone er typisk mindre fleksibelt enn Android. iPhone-brukere (og Android brukere som ikke har lyst til å følge prosedyren over) har imidlertid en mulig utvei. 

mo.pla er nemlig også tilgjengelig som en såkalt webapp. Det betyr at appen kjører i nettleseren uten at man installerer noenting som helst. Det eneste man behøver å gjøre er å gå inn på mo.pla sin nettside, opprette en konto og kjøpe billett på samme måte som i appen. 

Ulempen med denne metoden er at for å vise frem billetten så er man avhengig av tilgang til internett for å være logget inn hos mo.pla via nettleseren. Med mo.pla appen så er billetten lagret på telefonen og kan vises frem selv i flymodus. Normalt er ikke dette noe problem, men for sikkerhets skyld anbefaler jeg å ta screenshot og video av billetten.

Alternativer til mo.pla

Det har dukket opp to alternativer til mo.pla hvor man heller ikke skal trenge å binde seg til et abonnement.

GermanyTransitPass

Tranzer (tar en reservasjonsavgift på 3.15 euro).

Jeg har ingen erfaring med noen av disse leverandørene, men tror de skal være legitime.

Mine erfaringer med kjøp av Deutschlandticket

Første gang jeg prøvde å kjøpe Deutschlandticket var i mai 2023. Mitt første forsøk var via Deutsche Bahns nettsider. Utrolig nok viste det seg å være umulig å betale med kredittkort (eller siden det er Tyskland så burde det kanskje ikke komme som noen overraskelse). Eneste betalingsalternativ var internasjonal bankoverføring ved å oppgi IBAN-nummer. (Heldigvis kunne informasjonen oppgis på nettsiden og måtte ikke sendes på telefaks). 

Etter at all nødvendig betalingsinformasjon var lagt inn fikk jeg følgende beskjed: “Det har oppstått en feil. Vennligst prøv igjen senere”.  Jeg prøvde igjen dagen etterpå, men fikk fremdeles samme feilmelding. Jeg prøvde å bestille på mobilen, men samme feilmelding. Jeg prøvde å bestille fra en annen datamaskin, og med en annen nettleser, men fremdeles fikk jeg samme feilmelding. Etter å ha prøvd å bestille daglig i en uke og alltid fått samme feilmelding konkluderte jeg med at dette var nytteløst. Best å prøve en annen leverandør.

Neste forsøk var hos VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr). Jeg installerte appen deres og prøvde å åpne den første gang. Aller først måtte jeg imidlertid godta GDPR-betingelsene. Jeg trykket på “Godta alt”. GDPR-betingelsene kom opp enda en gang. Jeg trykket på “Godta alt” og GDPR-betingelsene kom opp på nytt. Og slik fortsatte det i en uendelig loop. Jeg konkluderte med at selv om det en gang skulle lykkes å komme videre, så stoler jeg ikke på denne appen. Best å prøve en annen leverandør.

Neste forsøk var hos RMV (Rhein-Main-Verkehrsverbund). Jeg installerte appen deres og klarte å komme forbi GDPR-betingelsene. For å opprette kontoen måtte man først oppgi en del personlig informasjon (navn, adresse, postnummer etc). Det var ingen opsjon for å velge andre land enn Tyskland, så jeg skrev inn en fiktiv adresse og vilkårlig postnummer i Frankfurt. Første forsøk ble imidlertid avvist da appen tydeligvis gjorde en sjekk på om adressen faktisk tilhørte det oppgitte postnummeret. Etter litt googling fant jeg en vilkårlig adresse med tilhørende postnummer i Frankfurt og fikk opprettet kontoen.

Nå fungerte det hele tilsynelatende. Jeg fikk betalt med kredittkort og fikk opp QR-koden for billetten. Eneste problem var at appen var svært ustabil. Den krasjet nøyaktig annenhver gang jeg startet den. Så, for sikkerhets skyld tok jeg screenshot av QR-koden samt video av skjermen. Under billettkontroll hadde jeg ingen problemer.

Imidlertid hadde jeg ikke forstått at abonnementet måtte avsluttes innen den tiende av måneden for å unngå automatisk fornyelse. Jeg oppdaget det først da jeg fikk e-post i slutten av mai om at 1. juni kom de til å trekke penger for juni måned. Til mitt store hell så gikk kredittkortet jeg hadde bestilt med ut 31. mai, så de pengene kunne de se langt etter. Heldigvis hørte jeg aldri noe mer fra dem – kanskje sendte de et brev til min fiktive Frankfurt-adresse uten å få svar og konkluderte med at det var vanskelig å få tak i meg.

Ved neste tur i 2024 hadde jeg heldigvis oppdaget mo.pla, så nå var alt mye enklere. mo.pla appen har vært veldig stabil og jeg har ikke hatt noen problemer. For sikkerhets skyld tar jeg imidlertid alltid screenshot og video av billetten.

Tyske tog

Helt til slutt må dessverre noen triste fakta om tyske tog nevnes. Du har sikkert hørt at tyskerne er kjent for presisjon og punktlighet – at togene går på tiden. Dette stemte for 20–30 år siden, men situasjonen har endret seg dramatisk.

Faktum er at tyske tog i dag er svært upålitelige, og det er sjelden de klarer å følge rutetabellen. Ser man opp på en tavle på en togstasjon – særlig i Ruhrområdet eller rundt Frankfurt – vil man oppdage at til enhver tid er, i beste fall, minst halvparten av togene enten innstilte eller forsinkede.

Togstasjon

Et vanlig syn på tyske togstasjoner. Hvitt i høyre kolonner betyr at toget er forsinket eller innstilt.

Dersom man har god tid, trenger ikke dette å være et stort problem. Det er mange avganger, og man kommer som regel frem dit man skal. Men hvis man planlegger å ta toget til flyplassen for å rekke et fly, bør man legge inn en svært god sikkerhetsmargin – spesielt hvis man må bytte tog underveis.

Oppsummering

  • Deutschlandticket lønner seg nesten alltid hvis du har tenkt å reise med kollektivtransport i Tyskland.
  • For å unngå meningsløse begrensninger, så kjøp billetten fra mo.pla.
  • Hvis du kjøper billetten fra en annen leverandør enn mo.pla, så vær nøye med å si opp abonnementet innen den tiende i måneden. Billetten er gyldig ut måneden selv om abonnementet er sagt opp for måneden etterpå.
  • Det er litt bryderi å installere mo.pla appen. Følg oppskriften ovenfor eller bruk webapp-løsningen til mo.pla.
  • Ikke stol på tyske digitale løsninger. Ta alltid screenshot og video av billetten med QR-kode for sikkerhets skyld.
  • Tyske tog er konstant forsinket eller innstilt. Legg inn god sikkerhetsmargin dersom du skal rekke noe viktig (for eksempel flyet hjem).

 

Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *